Bedrijven die software voor business intelligence (bi) implementeren doen dat vaak zonder duidelijke strategie. Organisaties analyseren hun eigen bedrijfsinformatie, maar kijken te weinig naar de concurrentie. Advies- en onderzoeksbureau Passionned, dat zich specialiseert in bi, stelde een rapport op met de zeven grootste fouten in bi-projecten. Het bedrijf ondervroeg bijna vierhonderd Nederlandse bedrijven over het gebruik van bi.
1. Bedrijven schaffen licenties aan, maar hebben geen strategie voor BI
Bedrijven schaffen bi-software aan zonder dat er een duidelijk strategie achter zit. Business intelligence wordt vooral geassocieerd met technologie. Inventariseer welke stuurinformatie noodzakelijk is om betere prestaties te bereiken. Schrijf een businesscase en ga op basis van die behoeften bij verschillende leveranciers langs.
2. Balanced scorecard of ander managementmodel wordt alleen gebruikt om prestaties te monitoren
Het heeft weinig zin om een balanced scorecard of ander managementmodel alleen te gebruiken om prestaties te monitoren. De managementmodellen moeten vooral ingezet worden voor het ontwikkelen van de organisatie en medewerkers. Dat hierdoor prestaties kunnen verbeteren staat eigenlijk op een tweede plaats.
3. Beloon alleen het topmanagement bij goede prestaties
Bonussen die zijn voorbehouden aan het topmanagement hebben geen positieve invloed op de (financiële) resultaten van de organisatie. Organisaties die goede resultaten boekten belonen alle medewerkers en managers naar prestaties en laten hen delen in de winst. Stel goede voorwaarden aan prestatiebeloningen zoals duidelijke, haalbare en meetbaar doelstellingen.
4. Scherm alle informatie af voor iedereen
Het afschermen en beveiligen van informatie staat haaks op het basisprincipe van bi. Streef naar zo veel mogelijk transparantie. Maar stel wel een grens. Business intelligence is namelijk ook bedoeld om informatie-overload te voorkomen.
5. Het topmanagement wordt niet bij het bi-project betrokken
Uit het onderzoek blijkt dat de betrokkenheid van het topmanagement bij het bi-proces van doorslaggevend belang is voor het succes ervan. Zij moeten leiding geven aan het veranderingsproces.
6. Positioneer BI als interne aangelegenheid
Organisaties die naar eigen zeggen ‘uitmuntende prestaties' behaalden doen dan dat vooral door crm te implementeren en die gegevens te analyseren. Passionned: ‘Met bi moeten we vooral ook naar buiten kijken zoals de markt, concurrenten, nieuwe wetgeving en technologie.
7. Informatie wordt niet gebruikt bij de PDCA-cyclus
PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) bij deze methode om te sturen op resultaten wordt informatie uit bi-systemen vaak niet gebruikt voor analyse en actie. Volgens Passionned zijn bi en de PDCA-cyclus onlosmakelijk met elkaar verbonden.