Microsoft heeft op de Worldwide Partner Conference 2009 in New Orleans zijn nieuwe partnerprogramma aangekondigd: Microsoft Partner Network. Partners worden breder ondersteunt en gevraagd zich te meer specialiseren en te differentiëren, zowel technisch als zakelijk. Zo wil Microsoft dat Dynamics partners zich met erp en crm applicaties meer richten op verticale markten.
Het nieuwe Partner Network combineert volgens Allison Watson, channelbaas van Microsoft, het beste van het huidige partnerprogramma met het tot stand brengen van communities om partners te helpen nauwe relaties aan te gaan met klanten, met Microsoft en met elkaar.
Microsoft heeft nieuwe partnercategorieën opgezet, zogenaamde ‘landing places’. Dat zijn ‘Community’, ‘Subscriber’, ‘Competency’ en ‘Advanced Competency’. Deze nieuwe categorieën vervangen ‘Gold’, ‘Certified’ en ‘General’.
‘Community resellers’ zijn meestal nieuwe partners die een samenwerking zijn aangegaan met Microsoft. Subscriber resellers richten zich op een specifieke doelgroep. Competency en Advanced Competency resellers mogen rekenen op een een brede vorm van marketingondersteuning.
Microsoft heeft dertig ‘solution competencies’ waarin resellers zich kunnen specialiseren. ‘Core infrastructure competencies’ zijn onder andere virtualisatie, desktop platforms en identity & security. De business productivity competency bestaat uit onder andere business intelligence, content management en unified communications (uc). Channel partners worden door Microsoft ook beloond op basis van hun focus op klanten en klanttevredenheid en hun specialisatiekennis.
Microsoft Partner Network wordt de komende twee jaar uitgerold. Het eerste jaar rolt Microsoft nieuwe partnercategorieën uit. Gold partners behouden hun certificeringen voor een jaar. In het tweede jaar start Microsoft met het toedelen van nieuwe kwalificaties en certificeringen voor de nieuwe competenties.
Microsoft heeft wereldwijd 640.000 channel partners. Daarvan zijn 16.700 Gold partner. Binnen twee tot drie jaar wil Microsoft binnen zijn nieuwe partnerprogramma meer dan een miljoen partners hebben.
Dynamics
Microsoft wil verder dat zijn Dynamics erp en crm resellers meer kennis en kunde binnenhalen op het gebied van business en project management. Microsoft wil dat Dynamics resellers zich ook meer richtten op verticale markten. Partners moeten meer software verkopen in vorm van oplossingen, bijvoorbeeld Dynamics in combinatie met SharePoint en Outlook. Dynamics partners krijgen meer ondersteuning in vorm van trainingen, pre-sales, sales en Microsoft’ industry development managers’. Zo hoopt Microsoft meer klanten binnen te halen die erp en crm software van Dynamics gaan gebruiken.
Microsoft Partner Network
Het Partner Network is gebaseerd op feedback van klanten die in toenemende mate willen werken met experts, waarmee zij langdurige relaties kunnen opbouwen. Het netwerk is ook bedoeld om partners te helpen die zich nieuwe vaardigheden en expertise eigen willen maken, zowel op technologie- als businessgebied. Het Microsoft Partner Network richt zich op drie gebieden:
Capability: nieuwe markten betreden of creëren met de laatste technologie. Partners zullen zich hiervoor nieuwe vaardigheden eigen moeten maken en diepgaande kennis over moeten verwerven. Microsoft gaat partners hiervoor verschillende mogelijkheden aanbieden, waaronder training en tools.
Customers: organisaties willen nu kosten besparen en concurrerend blijven. Zij wenden zich tot partners om hen te helpen hun huidige automatisering te optimaliseren en aan te vullen met rendabele, innovatieve oplossingen. Het Partner Network biedt partners marketing- en salesondersteuning om partners te helpen op deze vraag in te spelen.
Connections: Online communities en sociale netwerken zijn steeds belangrijker in het contact tussen partner en klant, tussen partners onderling en tussen partner en Microsoft. Microsoft zal het deelnemen aan deze communities stimuleren en via deze kanalen partners ondersteunen.