Het managed services programma Cisco Smart Care is voorlopig alleen beschikbaar voor resellers die Cisco netwerken onderhouden.
Dit zegt Nick Earle, Vice President, Cisco Services, Planning and Operations, European Markets. De partner kan onder eigen merk Cisco Smart Care Service aan klanten bieden. Dit gaat via een onderhoudscontract die de partner met zijn klant afsluit. Deze nieuwe managed services pakket is een samenwerking tussen Cisco en zijn partners. In Cisco Smart Care Service levert Cisco aan de partner expertise rond netwerken, methodologie, technische tools en diensten. De partner kan daarop zijn eigen services aanvullen, die dan op maat aan klanten worden aangeboden. Bijvoorbeeld door Quality of Service (QoS) van spraak te monitoren. De partner kan bijvoorbeeld de klanten op de hoogte houden over de staat en status van hun netwerk. Ook kan de partner problemen rond software herstellen en technische support geven.
Cisco Smart Care Service bestaat uit een software client en een appliance dat in de it-afdeling van een klant wordt neergezet. Hiermee kunnen diverse services door de partners aan de klant worden aangeboden. Cisco Smart Care Service is een onderdeel van Cisco Smart Business Roadmap strategie om meer diensten aan klanten uit het mkb en de middenmarkt aan te bieden. En om meer nieuwe producten van Cisco Advanced Technologies aan de man te brengen, zoals unified Communications (uc).
Partners moeten, als ze Cisco Smart Care Service willen aanbieden, aan een aantal eisen voldoen. Ze moeten een Cisco Select Certifcation hebben, een vijf dagen per week en acht uur per dag technische support kunnen aanbieden, trainingen volgen en een examen doen. Ook moeten ze zich registreren als Cisco Smart Care Service Partner. Wereldwijd zijn al 500 resellers aan de slag met Cisco Smart Care. In Europa zijn dat er 240 resellers. Distributeur Comstor biedt zijn resellers sinds kort Cisco Smart Care Service.