Binnen het Microsoft Online Services aanbod zijn - vooralsnog uitsluitend voor de Amerikaanse markt - Microsoft Exchange Online en Microsoft Office SharePoint Online gelanceerd.
Deze nieuwe serviceoplossingen bieden organisaties de mogelijkheid om
's werelds meest gebruikte oplossingen voor e-mail, agendabeheer, portals en samenwerking in abonnementvorm online af te nemen. Bedrijven kunnen daardoor profiteren van alle voordelen die deze oplossingen bieden op het gebied van efficiency, bereikbaarheid en samenwerking, maar zonder de overhead voor beheer en onderhoud. In Nederland komen Exchange Online en Office SharePoint Online, samen met Office Communications Online, naar verwachting in maart 2009 beschikbaar. De abonnementsprijzen zullen ruim voor deze tijd bekend worden gemaakt.
Nederlandse organisaties maken al sinds enkele jaren gebruik van Exchange Hosted Services - aanvullende online diensten voor Microsoft Exchange zoals email filtering en archivering - en Office Live Meeting Services, de laagdrempelige videovergaderoplossing waarmee eenvoudig op afstand samengewerkt kan worden alsof mensen naast elkaar zitten. Deze diensten tellen in ons land enkele tienduizenden gebruikers en worden aangeboden door partners, waaronder KPN. De nieuwe online versies van Microsoft Exchange en Office SharePoint bieden organisaties een nieuwe mogelijkheid voor aankoop, implementatie en beheer. Ze zijn als losse diensten af te nemen, maar ook als een complete suite van online diensten: de Microsoft Business Productivity Online Suite (BPOS). De suite biedt, naast Exchange en Office SharePoint, tevens Office Live Meeting voor online samenwerken en Microsoft Office Communications Online voor zakelijke instant messaging en aanwezigheidsinformatie. Nederlandse organisaties kunnen nu de Office Live Meeting services testen via http://www.microsoft.com/online. Later komt ook voor Nederlandse klanten de mogelijkheid beschikbaar om de andere diensten zelf uit te proberen.
De BPOServices maken deel uit van Microsofts Software plus Services strategie, die klanten de keuze biedt tussen gebruik van Microsoft producten in de eigen infrastructuur en/of via hosted diensten van Microsoft-partners en de Online Services van Microsoft.
Partners zien mogelijkheden van Microsoft Online Services
Zoals bij het gehele Microsoft-aanbod spelen partners ook hier een belangrijke rol. Sinds juli van dit jaar hebben ruim 1.500 partners over de hele wereld, onder wie al meer dan 50 Nederlandse partners, zich aangemeld voor het Microsoft Partner Program for Microsoft Online Services. Vanuit Nederland bieden bijvoorbeeld Getronics en Atos Origin hun diensten ook wereldwijd aan. Deze partners bieden aanvullende diensten waarmee klanten eenvoudig tot de implementatie van online diensten kunnen overgaan. Voorbeelden daarvan zijn migratie, maatwerkaanpassingen, consultancy, training, ondersteuning, applicatie-ontwikkeling en integratiediensten.
"Een groot deel van de Nederlandse markt is klaar voor software online en met de Microsoft Business Productivity Online Suite kunnen wij voorzien in deze behoefte", zegt Danny Burlage, directeur techniek bij Microsoft Gold Partner Wortell.
"Bij veel van onze klanten zien we animo voor integratie van Office SharePoint en Microsoft Exchange binnen hun bedrijfskritische softwaresystemen. Met Microsoft Business Productivity Online Suite bieden we hen een eenvoudig instapmodel", zegt Remon Harmelwaard, business unit manager bij IT Solution Partners, eveneens een Microsoft Gold Partner.
Veel partners bieden ook maatwerkoplossingen aan voor Microsoft Online Services. Om klanten te informeren over deze oplossingen, heeft Microsoft het Partner Solutions Showcase Program for Microsoft Online Services opgezet, met onder andere een Partner Solutions Showcase Program Award, die jaarlijks aan twee partners wordt uitgereikt. Meer informatie hierover is te vinden op http://www.microsoft.com/online/partner/solutions-showcase.mspx.
Nog meer online diensten in aantocht
Microsoft heeft ook nieuwe oplossingen aangekondigd die in de loop van volgend jaar als Microsoft Online Service zullen worden aangeboden. Zo komt er naast Office Communications Online een Microsoft Online Services-oplossing op het gebied van IT-beheer en -beveiliging, waarmee IT-beheerders onder andere desktops kunnen beheren en beveiligen via een op het web gebaseerd abonnement. Deze oplossingen zullen gebruikmaken van componenten in Microsoft producten voor systeembeheer, identiteit en beveiliging. Naarmate klanten meer en meer gebruik gaan maken van ‘cloud-based computing', vormen deze diensten een aanvulling op de oplossingen die bij klanten zijn geïnstalleerd.
Meer informatie over Microsoft Online Services is te vinden op www.microsoft.com/online en in de nieuwe software plus services virtuele nieuwskamer voor de Microsoft Business Division, op http://www.microsoft.com/presspass/presskits/Officesoftwareplusservices/default.mspx.
Om klanten te helpen bij het plannen, uitrollen en gebruiken van de nieuwe diensten, komt Microsoft met documentatie en automatische hulpmiddelen, zoals de Microsoft Assessment and Planning Toolkit. Meer informatie over deze zogeheten Microsoft Solution Accelerators voor Microsoft Online Services is te vinden op http://technet.microsoft.com/en-us/solutionaccelerators/dd277934.aspx.
Lees ook