De Rotterdam School of Management onderzoekt in opdracht van Microsoft wat werknemers van het bedrijf van ‘het nieuwe werken’ vinden. In de vragenlijst die daarbij hoort, draait het onder andere om de motivatie van werknemers en de bedrijfscultuur.
Microsoft onderzoekt wat werknemers vinden van de nieuwe werkwijze van het bedrijf. Sinds een half jaar heeft de softwaregigant een nieuw kantoor in de buurt van Schiphol waar alles draait om ‘het nieuwe werken’.
Het onderzoek naar het succes van de nieuwe werkwijze, waarbij niemand een eigen werkplek heeft en werknemers zelf hun tijd kunnen indelen, wordt uitgevoerd door de Rotterdam School of Management. Volgens Ernst-Jan Stigter, Microsofts business en marketing-directeur, draait het onderzoek om elf verschillende punten, zoals bedrijfscultuur, motivatie, samenwerking en vrijheid. Werknemers kunnen via een vragenlijst hun mening geven. Stigter heeft nog geen duidelijke verwachtingen van de uitkomsten. "Het ergste wat er kan gebeuren is dat we de gegevens gebruiken om dingen te verbeteren", zegt hij.
Microsoft verhuisde in mei naar het nieuwe pand. De manier van werken die het bedrijf hanteert, moet zorgen voor een betere balans tussen werk en privéleven. Ook hoopt de werkgever dat de werkwijze startende werknemers aantrekt.
De resultaten van het onderzoek zijn waarschijnlijk eind november bekend.