MarketCap heeft onlangs in samenwerking met NEC-Philips uitgebreid onderzoek gedaan naar de markt van unified communication, ip-telefonie en mobiele toepassingen. Hiervoor zijn interviews afgenomen met (senior) managers, werkzaam bij bedrijven en instellingen met 20 of meer werknemers. In dit artikel worden enkele ‘mobiele trends’ besproken.
Binnen de ontwikkeling van mobiele communicatie is de term unified communication of kortweg uc niet meer weg te denken. Leveranciers van diensten of systemen op gebied van data- en telecom ‘adverteren zich suf’ met deze nieuwe trend. Waar MarketCap echter meer in geïnteresseerd is, is de vraag in hoeverre de markt eigenlijk bekend is met uc en daar al eventueel mee bezig is. Het onderzoek toont aan dat uc toch meer is dan een trend of een hype; bijna 12 procent van de organisaties met 20 of meer werknemers is namelijk al bezig met uc. Relatief hoge percentages worden daarbij gemeten binnen de sectoren telecom/utilities, financiële dienstverlening en industrie & bouw. Binnen de sectoren onderwijs en gezondheidszorg is de penetratie van uc-toepassingen veruit het laagst. Vooral bedrijven met 100 of meer werknemers maken gebruik van uc.
Draadloze technieken
Naast unified communication heeft MarketCap onder andere ook het gebruik van diverse draadloze technieken onderzocht. Medio 2008 maakt circa 72 procent van de onderzochte organisaties gebruik van wireless lan/WiFi-toepassingen. Dit wil nog lang niet zeggen dat alle werkplekken bij deze organisaties draadloos zijn, maar al deze organisaties hebben minimaal één draadloze toepassing geïmplementeerd. In absolute zin betekent dit dat circa 30.000 organisaties momenteel met draadloze toepassingen bezig zijn. Op de tweede plaats komt dect; circa 64 procent van de onderzochte bedrijven maakt hier gebruik van. Uit deze cijfers blijkt dat de strijd tussen WiFi en dect nog verre van beslist is. Naast deze twee technieken maakt 53 procent gebruik van Bluetooth-toepassingen en circa 21 procent van paging.