Microsoft Nederland is van plan in het nieuwe fiscale jaar wederom met zijn partners verder te groeien. Daarbij moet er wat gedaan worden aan klanttevredenheid en de perceptie over Microsoft. Dit zei Theo Rinsema, algemeen directeur van Microsoft Nederland, tijdens de Microsoft Worldwide Partner Conference (WPC) 2008 in Houston.
Er waren ruim 300 Nederlandse business partners aanwezig in Houston, alwaar ze keynotes en sessies bezochten die de softwareleverancier voor ze had georganiseerd. Rinsema bedankte de Nederlandse business partners voor hun uitstekende inzet in het fiscale jaar 2007. Dat werd ook beaamd door Microsoft’s ceo Steve Ballmer die in een videoboodschap sprak over de ‘Orange Power’ van de Microsoft partners. Volgens Ballmer wordt het fiscale jaar 2008 voor Microsoft Nederland een goed jaar ‘met vele uitdagingen en kansen’.
Perceptie
Rinsema zegt dat er werk aan de winkel is om Microsoft ‘naar een hoger niveau’ te brengen, zoals op het gebied van klanttevredenheid. "In Nederland doet Microsoft het op zich goed. Maar ik wil de hoogste score op het gebied van klanttevredenheid. Dat geldt voor de lijst waar onze top-5 concurrenten op staan. De groei van de klanttevredenheid over Microsoft gaat onvoldoende snel omhoog. Vooral met klanten waar we niet direct contact mee hebben, zoals isv’s, it-professionals en consumenten. Dat heeft te maken met berichten in de pers en het Meldpunt Vista van de Consumentenbond (dat een paar duizend klachten over Vista ontving, red). Klanten vinden Microsoft een goed en mooi bedrijf, maar dat wil niet zeggen dat ze ons in het hart gesloten hebben. Die perceptie heeft tegen ons gewerkt. Daar is dus nog werk te doen."
Goede business
Rinsema is zeer te spreken over de zaken van Microsoft en zijn business partners. "Met Windows Vista hadden we een goed jaar in Nederland. Vooral grote klanten kochten Vista. Er zijn wel verbeteracties nodig naar consumenten toe. Maar over het algemeen doet Vista het goed in Nederland." Ook ander producten zitten in de lift, aldus Rinsema. "Zo gaat het goed met de producten die onder Information Worker vallen, zoals Microsoft SharePoint en Office. Ook de Server producten zoals SQL, BizTalk en de vernieuwde virtualisatietechnologie voor Windows Server, hebben scherpe groei doorgemaakt. We groeien vier keer zo snel als de markt, onder andere op het gebied van smartphones. We moeten echter nog harder groeien. Dat doen we door het aantrekken van nieuwe klanten. Dat wordt de prioriteit voor fiscale jaar 2009."