Microsoft heeft een nieuw prijs- en partnermodel voor Microsoft Online Services aangekondigd, een onderdeel van de software plus services strategie.
De aankondiging werd gedaan op de Microsoft Worldwide Partner Conference 2008 in Houston door Allison Watson, corporate vice president van Microsoft's Worldwide Partner Group. Ook Stephen Elop, president van de Microsoft Business Division, gaf een toelichting. Volgens Watson moet het nieuwe prijs- en partnermodel voor Microsoft Online Services de partners helpen meer klanten en winst binnen te halen. Microsoft levert nieuwe software plus diensten die via partners aan klanten worden aangeboden. Het gaat om online diensten rond samenwerkingssoftware. Bijvoorbeeld met Microsoft Exchange, Sharepoint en Office. Partners kunnen volgens Microsoft verdienen aan integratie, migratie, consultancy, managed services en het op maat maken van de diensten. Om partners te overtuigen deze software en services te verkopen heeft Microsoft het Quickstart for Microsoft Online Service programma gestart.
Partners krijgen volgens Elop 12 procent commissie uit de omzet van het eerste jaarcontract. De opeenvolgende jaren krijgen ze zes procent commissie uit de omzet. Elop zegt, op basis van cijfers van onderzoeksbureau IDC, dat de wereldwijde verkoop van software-as-a-service (SaaS) per jaar met 32 procent groeit en in 2011 goed is voor 21 miljard dollar.
Microsoft is van plan de online diensten tegen scherpe prijzen (per gebruiker per maand) in de Amerikaanse markt te zetten. Exchange Online kost voor een gebruiker per maand ongeveer tien dollar. SharePoint Online kost 7,25 dollar, Office Communications Server Online kost 2,50 dollar en LiveMeeting 4,50 dollar. Microsoft verlengt deze services na een jaar met nieuwe abonnementovereenkomst. Microsoft levert ook een combinatie van Exchange en SharePoint-services voor 3 dollar per gebruiker per maand. Dit is voor werknemers die niet veel gebruik maken van een pc. De prijzen in euro's zijn nog niet bekend.
Microsoft zei tegen partners dat grote ondernemingen al overgaan naar Microsoft's 'Software plus service strategie, zoals Coca-Cola.
Lees ook