Terwijl de meeste isp's zich nog verzetten tegen de opkomst van mobiele instant messaging (im), neemt het gebruik ervan enorme vlucht de komende zes jaar. Forrester Research stelt dat de populariteit van mobiele im onvermijdelijk is en dat hier kansen liggen voor isp's om zich te onderscheiden.
Tegen 2013 groeit de adoptie van mobiele instant messaging (im) in Europa van acht procent (26.7 miljoen abonnees) in 2007 naar 24 procent (80 miljoen abonnees). Dit voorspelt Forrester Research na een onderzoek onder 22 duizend consumenten in Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje, Zweden en Groot-Brittannië. Toch wordt mobiele im nog niet massaal ondersteund. Volgens Forrester zijn isp's onterecht bang dat im omzet uit het winstgevende sms wegkaapt. Gezien de trends de komende zes jaar, hoogste tijd dat isp's hun angst overwinnen en im ondersteunen, vindt Niek van Veen, de analist bij Forrester die het onderzoek deed.
Van Veen: "Jonge consumenten zijn nu al heel vertrouwd met im vanaf de pc. Nu er meer mobiele telefoons met im-functionaliteit op de markt komen zal de adoptie van mobiele im toenemen." Hij vindt dat mobiele im en sms elkaar niet bijten; het zijn juist diensten die elkaar aanvullen. "Isp's die vooruitdenken houden daar rekening mee en kunnen zich onderscheiden door im te integreren in hun bestaande diensten." Verwerk de aantrekkingskracht van social computing in de marketingboodschap om je merk te onderscheiden, is zijn advies.
Een samenvatting van het rapport "Mobile IM Adoption Forecast Europe: 2007 To 2013" is online beschikbaar op http://www.forrester.com/go?docid=44380.
Lees ook