Het gebruik van de laser- en matrixprinter in de Nederlandse zakelijke markt neemt, in tegenstelling tot de ontwikkeling van de afgelopen jaren, enigszins af. Het gebruik van plotters en thermische printers is zeer beperkt, maar lijkt licht toe te nemen.
De zeer positieve ontwikkeling van kleurenprinters lijkt in Nederland definitief afgestopt te zijn. In maart 2006 was de penetratie gestegen naar bijna 52 procent. Een halfjaar later werd een penetratie gemeten van 51,5 procent en ook in juli 2007 daalde de penetratie licht, naar zo’n 50,7 procent. Deze daling wordt grotendeels veroorzaakt door de stijgende populariteit van de multifunctionals. De mfp kent bij organisaties met 50 of meer werknemers inmiddels een marktpenetratie van bijna 72 procent.
Kleurenprinters
Qua werknemersklasse is er nauwelijks onderscheid in de penetratie van kleurenprinters. Als wordt gekeken naar de penetratie in de verschillende branches, blijkt dat deze het hoogst is in de sectoren bouw, onderwijs en industrie. Sectoren met de laagste concentratie kleurenprinters zijn banken en verzekeringen en transport.
De marktpenetratie van kleureninkjetprinters steeg van 7,8 procent (juli 2004) naar 13,5 procent (januari 2005) en 15,3 procent (maart 2006). In juli 2007 was deze echter gedaald tot 13,5 procent. Ook de groei in het gebruik van kleurenlaserprinters lijkt voorbij. In juli 2004 bedroeg de marktpenetratie 17 procent, in januari 2005 31 procent en in maart 2006 41 procent. In juli 2007 was deze nog steeds 41 procent.
Ook het aantal bedrijven met zowel een kleurenlaser- als een kleureninkjetprinter lijkt enigszins af te nemen, van 5,7 procent in maart 2006 tot 5,5 procent in juli 2007. Deze afname lijkt het sterkst bij de bedrijven met 500 of meer werknemers. Vooral binnen de sectoren onderwijs en industrie is er nog sprake van een en/en-situatie, maar binnen de sectoren financiële en zakelijke dienstverlening is het vooral of/of.
Multifunctionals
De onderliggende techniek van veelgebruikte kantoorapparatuur zoals printers, faxen en scanners komt sterk overeen, wat geleid heeft tot de ‘multifunctional’. De marktpenetratie van dergelijke apparaten binnen de Nederlandse zakelijke markt is de laatste jaren sterk toegenomen, van 28 procent (maart 2005) en 53 procent (maart 2006) tot 72 procent (juli 2007). Inmiddels is circa 18,6 procent van alle geïnstalleerde printers een mfp.
In tegenstelling tot de markt voor inkjet- en laserprinters wordt de markt voor mfp’s niet gedomineerd door HP. Qua parkaandeel is Nashuatec marktleider, met ruim 22 procent. In maart 2006 was dat echter nog 25,1 procent. Océ zag zijn parkaandeel toenemen van 13,6 procent in maart 2006 naar 17,2 procent in juli 2007. Hiermee heeft Océ de tweede plek overgenomen van Xerox, dat in juli 2007 de derde plaats bezet (13,9 procent). HP komt hier met een parkaandeel van 12,3 procent slechts op de vijfde plaats uit. Qua marktpenetratie neemt HP echter een tweede positie in, vlak achter Nashuatec. Het verschil tussen park- en marktaandeel wordt veroorzaakt door het feit dat HP het binnen het mfp-segment vooral goed doet bij bedrijven die slechts één of enkele mfp’s installeren. De mfp’s van HP staan vooral bij organisaties waar de mfp een vervanging is van de normale (laser)printer, een markt die door it-resellers gedomineerd wordt. De andere mfp-leveranciers, zoals Nashuatec, Océ en Xerox, hebben vooral klanten die de mfp vanuit de kopieermarkt zien als een vervanging voor traditionele kopieermachines in combinatie met printers. Binnen de sectoren overheid en onderwijs scoort HP een relatief laag parkaandeel voor de mfp en Nashuatec en Océ juist hoog.