Volgens Forrester-analist Phil Sayer wordt in Europa VoIP in de enterprise massaal geïmplementeerd. Unified communications (uc) wordt als redelijk volwassen gezien, blijkt ook uit onderzoek in opdracht van Dimension Data, afgelopen oktober gepubliceerd.
Volgens Sayer gaan de meeste ondernemingen (76 procent) over op IP PBX. Ze laten de apparatuur installeren of kiezen voor een managed service van een hosting provider. De interesse in hosted VoIP neemt toe terwijl de groei in IP contact centers gestagneerd lijkt.
UC staat nu duidelijk op de kaart: 35 procent van bedrijven zien uc als prioriteit en 18 procent heeft in ieder geval een onderdeel van uc geïmplementeerd. Er zijn echter maar weinig ondernemingen die een uc-strategie voor de hele onderneming hebben. Dit heeft vooral te maken met kosten die niet gerechtvaardigd kunnen worden, interne organisatorische drempels en het feit dat ze met meerdere leveranciers in een complexe en voortdurend aan verandering onderhevige sector te maken hebben. Om er maar een paar te noemen, Cisco’s Unified Communications System 6.0, Nortels Enterprise Solutions portfolio met onder andere VoIP, data en wireless networking producten en Microsofts Office Communications Server 2007.
Ondanks dat er nog drempels bestaan groeit het besef dat uc de concurrentiepositie van een bedrijf kan verbeteren en kosten kan besparen. Vincent Adolfs, manager solutions bij Dimension Data: "Bedrijven zien de functionaliteit van unified communications als basis voor winstgevendheid en kosteneffectiviteit. Tegelijkertijd wordt de achterliggende technologie steeds complexer om te beheren. De inzet van unified communications als bedrijfstool vereist een stabiele omgeving met gestandaardiseerde systemen en goed identiteitsbeheer. Daarom kiezen sommige organisaties ervoor om het beheer van geïntegreerde communicatie uit te besteden aan een gespecialiseerde partner."