HP wil de 276 duizend vrouwelijke ondernemers in Nederland verleiden met modieuze laptopaccessoires. De kansen werden belicht in een aparte sessie bij de tiende editie van HP CrossTalk in Aalsmeer.
De Mobile Womani$er-sessie, geleid door Wanda van Wieringen, merchandizer bij HP, is zo genoemd omdat een womanizer een man is die vrouwen heel goed kan verleiden. "Vrouwelijke ondernemers moeten even in de spotlight gezet worden. Niet om onderscheid te maken tussen mannelijk en vrouwelijk of in hun hardware gebruik, maar om onze partners op de kansen te wijzen als ze zich inleven in de vrouwelijke ondernemer."
Die zijn vooral te vinden in de sectoren persoonlijke diensten, zoals schoonheidsspecialistes, kapsters en coaching- of communicatiebureaus. Ook in de detailhandel, horeca, onderwijs en de gezondheidszorg zijn vrouwelijke ondernemers goed vertegenwoordigd. Volgens cijfers van de Kamer van Koophandel is 28.4 procent van Nederlandse ondernemers vrouw en dat aantal blijft toenemen.
Onderscheid
Volgens Van Wieringen kopen en verkopen vrouwelijke ondernemers vooral op gevoel: ze nemen meer tijd dan mannelijke ondernemers om een beslissing te nemen en winnen graag advies in voor ze tot een besluit komen. Ze zijn ook heel intuïtief, goed in multi-tasking en vinden het belangrijk om relaties te onderhouden, te plannen en te organiseren, waar ze ook zijn.
Mobiliteit
De combinatie vrouwelijke ondernemer en mobiliteit was gekozen omdat vooral vrouwen altijd bereikbaar willen zijn voor thuis en werk. "Hoe meer hulpmiddelen om sneller en efficiënter zaken te doen hoe beter", aldus Wanda.
Om dit te illustreren gaf Lana Gerssen, eigenares van een makelaarschap met vier werknemers, aan welke rol it in haar werk speelt. "Ik wil als makelaar kunnen voorzien in de totaalbehoefte van mijn klant. Daarom is het belangrijk om altijd bereikbaar te zijn." Daarvoor gebruikt ze vooral haar pda. "Mijn hele informatievoorziening gaat via het internet." Haar agenda is belangrijk en moet altijd up-to-date zijn. Ook maakt ze digitale foto's voor de brochures en om online te zetten.
Ze gebruikt het liefst één it-leverancier voor hardware, software en diensten. "Hij luistert naar mijn wensen en behoeften en maakt een passend voorstel, maar ik ben ook benieuwd naar suggesties. Ik heb duidelijk in beeld wat ik wil en vind het fijn als zijn aanbod afgestemd is op mijn vraag. Ook niet onbelangrijk: als ik een storing heb ligt ons kantoor plat. Dan moet ik mijn leverancier kunnen bellen en op zijn snelle hulp kunnen rekenen."
Modieuze accessoires
Moranne Yaari, category manager business notebooks bij HP, geeft aan dat accessoires als sausje kunnen dienen bij de verkoop van laptops aan vrouwelijke ondernemers. HP biedt een uitgebreid portfolio dat in veel verschillende behoeftes voorziet. "Als HP businesspartner kun je dit extra toelichten. Vandaar deze sessie."