Microsoft wil meer samenwerking tussen partners, zodat ze samen complete oplossingen aan klanten kunnen bieden. Daarom heeft het bedrijf per 1 juli 2007 enige wijzigingen doorgevoerd in het onderdeel Small and Midmarket Solutions & Partners.
Eric Thijssen, directeur van de groep Small and Midmarket Solutions & partners, vertelt: "We hebben aanpassingen doorgevoerd om de zaken via het indirecte kanaal te verbeteren. Dat gaat al goed, maar dat kan nog beter als partners meer samenwerken. Dat moet wel, want de oplossingen voor klanten worden steeds complexer. Dat vraagt om een geïntegreerde partnerbenadering. We gaan daarom er voor zorgen dat de onderlinge partner activiteiten nauwer worden, dat is heel cruciaal in onze strategie."
In de reorganisatie worden alle klantenactiviteiten in een aparte organisatie ondergebracht. Deze marketingactiviteiten rond eindgebruikers worden samengevoegd in de groep Small & Medium Business. Deze wordt geleid door Ties Arts.
Thijssen zegt verder dat alle partner activiteiten worden samengevoegd in de Microsoft Partner Group, waar resellers, isv's, systeem integrators, distributeurs en andere partners onder vallen. "Dat leidt tot een versterkt effect, waarbij partners samenwerken om complete oplossingen aan eindgebruikers te leveren." Diane Janknegt zal vanaf 1 juli de verantwoordelijkheid krijgen over deze nieuwe Partner Groep.
De andere onderdelen van Small and Midmarket Solutions & Partners blijven gewoon bestaan, zoals de Partner Strategy en Programs, Microsoft Business Solutions (MBS) en telesales.
Diane Janknegt, manager partners bij Microsoft Nederland, ziet twee belangrijke ontwikkelingen waardoor de Small and Midmarket Solutions & Partners per 1 juli anders is ingedeeld."De rol van partners bij eindgebruikers wordt groter. De oplossingen worden complexer en de klanten willen echte experts. Ten tweede wil de klant niet te veel partners als dienstverlener. Ze willen het liefst een hoofdaannemer en een aantal onderaannemers. Samen leveren zij in een ecosysteem van partners 'full solutions' aan de eindgebruiker. Microsoft en partners kunnen daardoor meer omzet doen. Hierbij is het cruciaal dat partners samenwerken op het gebied van deployement, licenties, support, en trainingen. Enkele partners doen dat al. Bijvoorbeeld Wortell die zijn oplossingen combineert met Artikona, die op zijn beurt voor de licentie afhandeling zorgt."
Ook op de Microsoft Worldwide Partner Conference in Denver, waar CRN Nederland ook aanwezig is, worden ruim vierhonderd Nederlandse partners ingelicht over de veranderingen.
Lees ook