De Consumentenbond beschuldigt printerfabrikant Epson van bedrieglijke praktijken. Epson neemt de aantijgingen van de Consumentenbond zeer serieus en beraadt zich op juridische stappen.
Eén van de uitkomsten van een uitgebreid onderzoek naar printers door de Consumentenbond, is dat printerfabrikant Epson haar cartridges langs elektronische weg (met een chip op de cartridges) blokkeert na een bepaald aantal afdrukken, terwijl er nog inkt over is voor tien tot honderd afdrukken. De Consumentenbond eist dat Epson de cartridges aanpast en heeft tot die tijd een negatief koopadvies, het zwaarste krachtmiddel dat de Consumentbond kent, voor de producten van Epson uitgevaardigd. In een officiële reactie zegt Epson dat bovenstaande bewering op feitelijke onjuistheden gebaseerd is. De fabrikant laat weten dat de Consumentenbond verzuimd heeft te melden dat er twee verschillende printtechnologiën zijn, thermische en piezo-technologie. Epson maakt gebruik van de laatste technologie. De piezo printkop zit in de printers, niet op de cartridges. Als een cartridge helemaal opgebruikt zou worden, dan bestaat de kans dat er opgedroogde inktresten of luchtbellen in de printkop terecht komen. Hierdoor kan de printkop onherstelbaar beschadigen. Daarom zorgt Epson er voor dat er altijd vloeibare restinkt in de cartridge aanwezig blijft. De printerfabrikant gebruikt deze zelfbeschermingsfunctie al tien jaar. Deze functie staat los van de twee jaar geleden geïntroduceerde chip op de cartridges die onder meer gebruikersinformatie opslaat Epson onderstreept nog eens dat klanten niet betalen voor de restinkt, zoals de Consumentenbond suggereert. Volgens het bedrijf wordt er altijd een minimaal aantal te drukken paginas per cartridge gegarandeerd. In dezelfde schriftelijke reactie verklaart Epson dat de beschuldigingen van de Consumentenbond het bedrijf in een zeer kwalijk daglicht stellen en dat mede daardoor wordt overwogen om juridische stappen te nemen tegen de bond.
Lees ook