Er zijn op dit moment met elfduizend stemmen al meer stemmen voor de Channel Awards 2016 binnen dan dat er vorig jaar in het gehele traject zijn uitgebracht. Daarnaast hebben inmiddels veertien ict-bedrijven zich verbonden aan het evenement, waarbij de belangrijkste prijzen van het Nederlandse ict-verkoopkanaal worden uitgereikt. De winnaars van de Channel Awards 2016 worden voor 50 procent door een jury bepaalt. Enkele juryleden lichten graag hun eigen rol en het volledig onafhankelijke traject toe
Op dit moment zijn de meeste stemmen uitgebracht in de Categorie Best Business Webshop of the Year. Met 690 stemmen ligt deze categorie beduidend voor op de nummer twee: Broadliner of the Year (605 stemmen). Deze categorie wordt op de voet gevolgd door Value Added Reseller of the Year (597 stemmen), Best Software License Partner of the Year (584 stemmen), Channel Personality of the Year (581 stemmen) en Trusted Advisor of the Year (580 stemmen). Met een aantal van 493 zijn tot nog toe de minste stemmen uitgebracht in de categorie Channel Challenger of the Year.
Het is voor organisaties mogelijk om bij de Channel Awards 2016 aanwezig te zijn. Op dit moment hebben Dupaco, Ingram Micro, Cisco, Telindus, ACA IT Solutions, Exclusive Networks, QNH, BusinessCom, Veeam, Also, HP, Softline Solutions, Citrix en Lancom Systems zich al verbonden aan de belangrijkste competitie in het Nederlandse ict-verkoopkanaal. Hierdoor zijn zij zeker van een plek aan tafel tijdens de uitreiking van de Channel Awards 2016 op woensdag 7 december. Organisaties kunnen overigens nog steeds zich als partner van de Channel Awards 2016 aanmelden. https://www2.channelweb.nl/channelawards/sponsors/index.php
Diep in techniek duiken
De winnaars van de Channel Awards 2016 worden bepaald door zowel een jury als het publiek. Ieder bepaalt voor de helft wie er wint. Mark Karsch, directeur/eigenaar van MK Digital, is één van de juryleden die het volledige jureertraject van de Channel Awards 2016 heeft doorlopen. ‘Het was geen makkelijk traject’, moet hij eerlijk bekennen. ‘De pr-bureaus en de bedrijven die oplossingen en projecten beschreven waren niet heel creatief in hun bewoordingen. Je moest diep in de techniek duiken voordat je echt een realistisch oordeel kon vormen. De manier waarop Channelweb dit jureertraject heeft opgetuigd, waarin juryleden de genomineerden bepalen en voor 50 procent bepalen wie wint, is een werkbare vorm. Er zitten een aantal aansprekende namen tussen en een aantal nieuwe gezichten. Het is goed om te lezen dat er in Nederland ook een hoop kleinere organisaties zijn die de moeite en tijd nemen zichzelf te presenteren tijdens een dergelijk belangrijk event.’
Karsch merkt dat het duidelijk goed gaat met de Nederlandse telecom- en it-industrie. ‘De markt zit in de lift. Het is te hopen dat er met de komst van nieuwe technologieën en concepten ook een manier van communiceren komt waaruit blijkt dat we meer respect hebben voor onze eindklanten. De ik-cultuur en schrijven vanuit onszelf is nog steeds erg gewoon. Dit zou anders mogen in mijn beleving.
Zieltjes winnen
Ook Stefan van Hoof, countrymanager Benelux bij Lifesize, doorliep het volledige jurytraject. Hij vindt het vooral goed dat er aandacht is voor het kanaal. ‘Een award is toch altijd een waardering van publiek en/of jury voor het harde werk, dus ik werk graag mee aan dit soort initiatieven. Ik vind het prima dat ook de markt naast de jury de uiteindelijke winnaars bepalen. Een stem van het publiek is zeker net zo belangrijk, al is het wel zo dat het vaak aan de promotie van de deelnemer ligt hoeveel ‘zieltjes’ hij weet te winnen.’
Toch heeft Van Hoof ook wat opbouwende kritiek op het Channel Awards 2016-traject. ‘Het is een prima opzet, maar als ik een advies mag geven, dan zou ik graag zien dat in de toekomst elke nominatie een filmpje instuurt. Dat is veel dynamischer en mits juist opgezet geeft dat wellicht een betere indruk. Beeld zegt toch veel meer dan woorden, want het was wel heel veel tekst om te lezen. Op een gegeven moment lijkt het wel allemaal een beetje hetzelfde. Maar blijf wel vooral de Channel Awards doen, maar maak het wel wat dynamischer.’
Hoogtepunt van markt
Kim van Brugge, algemeen directeur van Portland Europe, is van mening dat de Channel Awards 2016 een mooi ‘rustpunt’ is om stil te staan bij alle prestaties van een ieder in een snel veranderende markt. ‘De Channel Awards zijn en blijven HET jaarlijkse hoogtepunt van onze markt. Het is fantastisch om te zien hoeveel effort er gestoken wordt om elk jaar weer beter, innovatiever, sneller en creatiever op een snel veranderende markt wordt ingesprongen!’
Van Brugge kan zich prima vinden dat de uiteindelijke winnaars door zowel jury als publiek bepaalt worden. Wat hij vooral heel sterk vindt aan het hele jureertraject is dat je als jurylid kan kiezen voor die awards waar je daadwerkelijk iets van kan vinden en dat er geruime tijd is om te jureren. ‘Ook ben ik heel blij met de nieuwe namen die aan de categorieën zijn toegekend. Eerlijk gezegd ben ik wel een beetje teleurgesteld in de inbreng voor de Vendor Channel Marketing Awards. De creativiteit is hier soms ver te zoeken.’
Zeer sterk verhaal
ICreative-ceo Vincent Wouters is het met Van Brugge eens en vindt het zinvol dat in zijn geval hij jureerde vanuit een zakelijke rol als wederverkoper, waarbij hij de beoordelingen van de vendor-voordrachten heeft gedaan. ‘Dan krijg je ook een meer professionele inschatting van de voordrachten. Ik ben van mening dat een jurybeoordeling voor deze awards belangrijk is. We hebben verschillende kleinere partijen gezien met een zeer sterk verhaal. Deze hadden het met de kleinere achterban en geringere naamsbekendheid zonder jurycomponent niet gered.’
Wat Wouters wel jammer vindt is dat niet alle voordrachten even helder verwoord waren. ‘Hier had ik liever een vast format voor gezien, met een vaste structuur en een maximum aantal woorden per voordracht. Nu was het toch vaak moeilijk vergelijken, omdat de voordrachten qua kwaliteit en omvang erg verschilden. Opvallend vond ik de vele mooie cases die ingediend zijn in de categorie ‘Best Channel Project of the Year’. Daar heb ik diverse constructieve samenwerkingen gezien tussen opdrachtgevers en -nemers. Dat toont voor mij maar weer eens aan dat bij grotere it-projecten een goede samenwerking en het samen optrekken leidt tot het beste resultaat.’
Zoeken naar ambitie
Alfons Biegstraaten, architect/projectleider cloud en datacenterinfrastructuur bij Sogeti, heeft bij het beoordelen van de verschillende voordrachten eerst gekeken naar het unieke karakter van een bedrijf. ‘Als een bedrijf een bepaalde ambitie uitdraagt en in de media of op de website is het zoeken naar die ambitie, dan hoort een bedrijf niet mee te doen aan de Channel Awards. Daar staat tegenover dat er zoveel soorten prijzen zijn dat je als bedrijf zeker niet kan voldoen aan één specifieke ambitie.
Het jureren van de Channel Awards 2016 vindt Biegstraaten goed, waarbij het gemiddelde gaat bepalen wie gaat winnen. Toch zou zijn voorkeur hebben dat er maximaal één of twee gekozen kunnen worden zodat voorkomen wordt dat er een gemiddelde over blijft. ‘Hoe slimmer de leverancier is hoe groter de kans is dat deze hoog in de ranking eindigt. Verschillende leveranciers zijn terecht trots op de nominatie, dragen dat uit op hun website. Onbewust helpt dat mee in de keuze. Overigens waren er een aantal sites waar de nieuwsverstrekking zou oud was dat je af moet vragen waarom een bedrijf meedoet.’
Volgens Biegstraten helpt een objectieve jury mee om de emotie weg te halen, maar is de jury echt objectief? Hij vergelijkt dit met de haringtest van het Algemeen Dagblad. ‘Over smaak valt veel te twisten. Alhoewel, een haring uit een supermarkt zal je mij niet zien eten!’