Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Ben ik wel future ready?

 

Computable Expert

Hans Timmerman
Cto, EMC NEDERLAND. Expert van Computable voor de topics Management, Cloud Computing en Digital Workplace.

Ik was uitgenodigd om het Future Ready Event bij te wonen die werd gehouden in de Posthoornkerk in Amsterdam. De vraagstelling van de bijeenkomst was of we visie en leiderschap genoeg hebben om het veranderproces te kunnen aangaan naar een nieuwe informatiemaatschappij. Jaspar Roos, Jeroen Bertrams en Han Gerrits vertelden over hoe zij die Future readiness in die nieuwe wereld van internet, mobile, cloud en social media in hun eigen omgeving vorm hadden gegeven.

Ik vertrok van ons kantoor in Utrecht en stelde mijn Waze routeplanner in op de Haarlemmerstraat in Amsterdam waar de bijeenkomst werd gehouden. Waze werkt op basis van crowd-wishdom en als gebruikers zijn we gelijkertijd bronnen van informatie op de weg. Vreemd genoeg stuurde Waze me via de oostelijke route via de Piet Hein tunnel, ogenschijnlijk een omweg, maar uiteindelijk wel een snelle én file vrije route.

Oude schuilkerk

Ik vroeg - al rijdend naar dit evenement - aan Siri mij wat meer informatie over de Posthoornkerk te geven. Zij verwees me naar een website die ik me door mijn iPhone liet voorlezen. De officiële naam was de Onze Lieve Vrouwe Onbevlekt Ontvangen Kerk, maar die naam werd al snel vervangen door Posthoornkerk, een oude schuilkerk die daar ooit vlak bij stond. Gebouwd op een eigenlijk te klein stukje grond, kreeg de kerk van architect Cuypers in 1860 enkele verdiepingen om genoeg kerkgangers te huisvesten.

Aangekomen bij de kerk vond ik nog een open parkeerplaats en met de app van Yellowbrick kon ik mijn aankomsttijd registeren en liep de parkeerregistratie verder automatisch. Eind van de week zou ik de digitale factuur wel ontvangen. Ik liep de kerk binnen gewapend met mijn iPad om wat aantekeningen te maken voor dit verslag dat ik aan de sponsor Computable had toegezegd. Er waren reeds een groot aantal personen aanwezig en ik ontdekte diverse kennissen in het publiek.

ABN Amro

Onder leiding van moderator Dirk-Jan de Bruijn werden de sprekers aangekondigd en Jaspar Roos, Chief Inspiration Officer van ABN Amro nam het woord. Hij vertelde dat veranderingen altijd gebaseerd zijn op S-curven die elkaar opvolgen. De ontwikkeling van zo’n S-curve is gebaseerd op de demografie, die in een bepaalde periode dominant is, op de technische ontwikkelingen zoals nu internet en mobiele devices, en last but not least door een crisisperiode die het mogelijk maakt makkelijker afscheid te nemen van de vorige periode.

We zijn een periode ingegaan waar digitaal de norm is geworden. Data is de nieuwe olie van deze eeuw waarmee we op een nieuwe manier geld kunnen verdienen en dus welvaart kunnen creëren. Maar die techniek zal ook nieuwe vormen van economie, politiek en maatschappij tot gevolg hebben. Hij vertelde dat innovatie altijd plaatsvindt aan de randen en niet in het midden. Aan de randen waar je organisatie andere gebieden raakt. Dus als je midden in je organisatie blijft staan, zie je die nieuwe mogelijkheden niet echt. Zijn advies: ga naar buiten, kijk naar wat er daar allemaal gebeurt en vertaal dat naar binnen.

Hotel-alternatief

Jeroen Bertrams vertelde vervolgens over de ontwikkeling van de steeds machtiger consument en deze zelf bepaalt wat hij wil hebben, kopen of gebruiken. Bezit wordt minder belangrijk maar geïndividualiseerd gebruik van services steeds belangrijker. De kracht van de massa is al goed zichtbaar bij allerlei crowd-processen, of het nu gaat om geld vergaren, spullen delen of andermans woning huren als hotel-alternatief.

Han Gerrits van de Innovation Factory  tenslotte ronde af met hoe het proces van innovatie verloopt. In eerste instantie heb je de unieke uitvinding, gedaan in de rust van een research-omgeving. Daarna pakken start-ups dit op om het tot een verdienmodel om te vormen. Als dit uiteindelijk succes heeft, kopen grotere bedrijven deze start-ups - deze pareltjes - op om er parelsnoeren mee te rijgen en het breed te kunnen uitrollen in de markt. De logische volgorde die Schumpeter begin vorige eeuw al beschreef.

Debat

De middag eindigde met een debat, waaruit bleek dat de meeste aanwezigen reeds bezig waren hun organisaties naar die nieuwe visie om te vormen. Maar ja, zij kwamen ook naar buiten, naar de rand en bleven niet in de kern van hun organisatie hun dagelijkse werk doen. Dan zie je inderdaad niet wat er om je heen gebeurd. Wellicht is dat de belangrijkste wijsheid die iedereen na afloop mee naar huis nam.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4951620). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.