Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

7 techtrends in het klaslokaal van de toekomst

 

Channelweb Expert

Peter van der Putten
Head of Channel Benelux, Zyxel. Expert van Channelweb voor de topics Cloud Computing, Internet en Security.

Als het om technologische vernieuwing gaat, staat het onderwijs vaak achteraan in de rij. Jammer, want het zijn de jongeren die moeten leren hoe ze met innovaties moeten werken. Techdata organiseerde het reseller-event ‘Klaslokaal van de Toekomst’. Keynote-spreker en futuroloog Richard van Hooijdonk ging in op de zeven belangrijkste techtrends van dit moment.

Het onderwijs wordt tegenwoordig gedwongen het tempo van innovatie bij te houden en maakt inmiddels grote stappen in het omarmen van technologie. En dat is maar goed ook, want de studenten van vandaag eisen onderwijs dat hen voorbereidt op de banen van de toekomst. Veel banen zullen verdwijnen, met name de banen die je eigenlijk liever niet door een mens wil laten uitvoeren. Denk aan de taken van een piloot, chirurg of chauffeur, die foutloos zijn uit te voeren door een robot. Daar komen nieuwe banen voor in de plaats, waarvan we ons nu nog niet kunnen voorstellen wat ze zijn. Volgens Richard van Hooijdonk kennen we zeventig procent van de banen die gaan komen nu nog helemaal niet.

Creativiteit

"Onze kinderen zullen grote wereldproblemen moeten kunnen oplossen"

Onze kinderen zullen grote wereldproblemen moeten kunnen oplossen en daar is creativiteit voor nodig. Het onderwijs is echter zo ingericht dat kinderen van de ene naar de andere toets worden geloodst. Dit terwijl de hersenen - vooral in de jonge ontwikkeling - juist gebaat zijn bij rust, waardoor er meer denkkracht vrijkomt voor creativiteit. Onderwijzers zouden vakken moeten geven als filosofie, psychologie, sociologie en meditatie. Zo leren kinderen vaardigheden die ze nodig hebben in de wereld van straks, zoals passie, nieuwsgierigheid, kritisch denken, fake news herkennen, aanpassingsvermogen, veerkracht en samenwerken. Deze soft skills, ofwel sociaal-emotionele vaardigheden, worden veel belangrijker dan de hard skills die kinderen nu leren, omdat deze skills hen in staat stellen de onzekerheid van de toekomst te managen. Kinderen hebben deze vaardigheden ook nodig om de ethiek achter de tech te interpreteren bij het bouwen van de wereld van morgen. Technologie in de klas is van groot belang om al deze veranderingen te kunnen faciliteren en kinderen voor te bereiden op de toekomst, te beginnen met de volgende zeven belangrijke techtrends.

  • Internet of things

Door klaslokalen met elkaar te verbinden, is het eenvoudiger om een dynamische, boeiende les te geven en de werkdruk bij leraren te verlagen. Presentielijsten zijn door rfid-chips in id-kaarten te automatiseren zodat te monitoren valt waar leerlingen zich op school bevinden en met wie ze studeren of spelen. Dit is niet alleen efficiënter maar ook veiliger.

  • Big data

Big data helpen voorspellen welke leerlingen dreigen uit te vallen. Door dit op tijd te signaleren, zijn deze leerlingen te ondersteunen om toch de eindstreep te halen. Daarnaast zijn met data over het leerproces van studenten eenvoudig een studieprogramma op maat te maken.

  • Kunstmatige intelligentie (ai)

Uit cijfers en opdrachten van leerlingen zijn trends te filteren zodat leraren gemakkelijker met een gepersonaliseerd aanbod kunnen komen. Er bestaan al een online-wiskundeplatform – Third Space Learning – met ai-functionaliteiten dat kan ‘zien’ of een student moeite heeft met een bepaald onderwerp. De leraar kan op basis hiervan lessen aanpassen op de individuele behoeften van de leerlingen.

  • Virtual en augmented reality (vr/ar)

Dit helpt leerlingen niet alleen maar dingen te leren, maar ze ook te ervaren met al hun zintuigen, zodat de leerstof beter blijft hangen. Bovendien maakt het leerlingen meer betrokken. Met CAVE Automatic Virtual Environment bijvoorbeeld krijgen leerlingen een vr-systeem tot hun beschikking dat bestaat uit een headset gekoppeld aan een datahandschoen en een 3d-bril, waarmee ze 360 graden zicht hebben. Met ar-apps hebben leerlingen op elk gewenst moment en vanaf elk apparaat toegang tot het lesmateriaal.

  • 3d-printen

Met 3d-printen is elk concept of idee snel om te zetten in een 3d-product wat een krachtig, tastbaar onderwijsmiddel is. Dit in tegenstelling tot saai en statisch 2d-lesmateriaal.

  • Robots

Hoewel de soft skills die de kern vormen van het lesgeven – compassie, inspiratie en mentorschap - nooit zijn te automatiseren, bieden robots in de klas toch spannende nieuwe mogelijkheden om leraren te ondersteunen. Bijvoorbeeld Robota die met verfijnde sensoren de gezichtsuitdrukking en lichaamstaal van leerlingen kan lezen en hun gemoedstoestand kan herkennen. Kinderen met speciale behoeften zijn hierbij gebaat omdat de leraar niet altijd alle leerlingen goed in de gaten kan houden. De robot geeft de signalen door aan de leraar en/of ouder zodat ze de aandacht aan de leerling kunnen geven die hij nodig heeft.

  • Blockchain

Deze ontwikkeling kan helpen bij het veilig opslaan van informatie in het onderwijs. Met blockchain kan je dingen van waarde vastleggen, of het nu gaat om goederen, geld of documenten. Denk aan het beoordelen van de validiteit van academische transcripties en dossiers.

Meerjarenplan

Al deze ontwikkelingen zouden integraal onderdeel moeten worden van het onderwijs omdat ze het gepersonaliseerd leren ondersteunen en mogelijk maken. Om alle technologie naar het klaslokaal te brengen, is vaak een meerjarenplan nodig, moet er rekening gehouden worden met de regels van de overheid en moet het betaalbaar zijn; het moet passen in het budget per leerling. Techdata heeft hiervoor het klaslokaal-as-a -service (kaas) in het leven geroepen, waarbij je it-producten en -diensten net als Netflix afneemt als een abonnement.

Wil je meer weten over de toekomst van het onderwijs, download dan hier het e-book van Richard van Hooijdonk over dit onderwerp.

Deze trends bieden veel kansen voor it-resellers. Nu is de tijd om hierop in te springen en onderwijsinstellingen te helpen bij hun digitale ontwikkeling, zodat de leerlingen van nu voorbereid zijn op de uitdagingen van morgen.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6650428). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.