Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Zoeken binnen organisaties blijft lastig

 

Goed zoeken binnen organisaties blijft lastig, concludeert FindWise in ‘Enterprise Search and Findability Report 2014’. Het rapport is gepresenteerd op de Findability day in Kopenhagen op 11 september 2014 en is het derde onderzoek dat FindWise op dit gebied heeft uitgevoerd. Er zijn trends te ontdekken met de voorgaande jaren dat veel organisaties het lastig vinden om search oplossingen waardevol in te zetten.

Het merendeel van de gebruikers is ontevreden met de aangeboden zoekfaciliteiten en vinden niet de informatie waarnaar gezocht wordt. Laat staan om kennis te vinden en te delen.  

Informatie kan kennis worden zodra het in een betekenisvolle context wordt geplaatst. Althans, zolang we het kunnen vinden. Met een explosieve groei aan data blijft het een uitdaging om de juiste informatie te vinden voor individueel gebruik en corporate succes. Het zou hoog op de agenda moeten staan binnen organisaties, aangezien het tijdsintensiever en kostbaarder wordt om te vinden wat je zoekt. Het onderzoek is gehouden onder middelgrote tot grote bedrijven met meer dan vijftigduizend werknemers. Merendeel (80 procent) is Europees.

Waardevolle informatie

Het FindWise onderzoek levert waardevolle informatie ten opzichte van de magic kwadranten en rapporten van onder meer research firma’s als Gartner, Forrester en Butler. De gebruikers staan centraal in het FindWise onderzoek en geven massaal aan dat de zoekfunctionaliteit matig is, de resultaten niet relevant en de informatie te oud. Het ontbreekt ook aan juiste meta data en goede bronnen. Gebruikers van grote bedrijven willen relevante personen kunnen vinden, competenties en kennis. Ze willen ook dat de informatie en kennis herbruikt wordt en er intern beter met de aangeboden tooling kan worden samengewerkt.

De conclusies zijn niet nieuw maar bevestigen wel de trend dat ondanks de hoeveelheid aan Enterprise Search, ecm-tools en zoekmachine-projecten het toch veelal ontbreekt aan tevreden gebruikers en een overall zoek-strategie. Organisaties blijven hangen in ict gedreven implementaties of business gedreven projecten die niet aansluiten bij de eisen en wensen van de gebruikers.

Nederlandse omgeving

Vertaald naar de Nederlandse omgeving zou er toch wat meer aandacht voor dit onderwerp moeten zijn op politiek- en beleidsniveau om goede digitale diensten te kunnen leveren. Zoeken is namelijk een basisbehoefte geworden van het individu en niet meer weg te denken in een mobiele en globaliserende samenleving. Vooralsnog wordt de behoefte in organisaties ingekleed door open source-varianten, ecm-producten en/of specifieke zoekmachines. Vaak nog in combinatie met elkaar, wat lastige en langdurige integratie projecten opleveren, terwijl de gebruiker gemakkelijk,  goed en snel wil kunnen zoeken.

Daarentegen, succesfactoren voor zoekoplossingen komen voort uit betrokken stakeholders, visie en juiste meta data. Search benaderen als service en op maat gesneden functionaliteit leveren tevreden gebruikers op die tijdig feedback kunnen geven om de zoekservice continu te verbeteren, aldus FindWise.

Jon Peter van den Oever, consultant  enterprise search en digitalisering.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/5171588). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.