Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Traditionele hosting is dood, leve managed hosting

 

Computable Expert

Pieter de Haer
Marketing & Productmanager, PREVIDER. Expert van Computable voor de topics Cloud Computing, Datacenters en Beheer.

De World Hosting Days (WHD.global) is het grootste event ter wereld voor de hostingbranche. Ook dit jaar trok het evenement duizenden branchegenoten naar Europapark in het Duitse Rust. Naast de sociale events, diners, borrels en achtbanen voor een informele kennisuitwisseling, geeft de beurs een goed beeld van waar de branche mee bezig is en wat de toekomst brengt.

Tijdens een forumdiscussie met als titel ‘Traditional hosting is dead. Long live managed hosting!’ werd weer eens duidelijk dat de markt voor traditionele hosting verzadigd is.

Er zijn veel aanbieders en onderscheid wordt alleen nog gemaakt door lage prijzen. Dat model is op termijn alleen rendabel voor hosters met een schaalgrootte die de prijzenslag aan kunnen. Voor anderen liggen de kansen bij het leveren van managed services in verticale- of horizontale markten. Horizontaal betekent dat je je specialiseert in één oplossing (bijvoorbeeld online-back-up) en deze aanbiedt aan een zo breed mogelijke doelgroep.

Voor de meeste hosters ligt specialisatie in een verticale markt meer voor de hand. In dat geval kruip je in de huid van een specifieke branche om daar een compleet, geïntegreerd aanbod voor te hebben. Bijvoorbeeld door het aanbieden van Office 365, branche-specifieke applicaties en het integreren van toepassingen uit public clouds.
Belangrijk uitgangspunt is om te kijken of je als hoster al klanten hebt in een specifieke branche. Dat is een goede basis om vanuit verder te werken. Klanten zijn op zoek naar partijen die hen helpen te migreren naar de cloud en security kunnen waarborgen. Ook willen ze één aanspreekpunt voor alles wat met it te maken heeft.

Security, security, security

Bescherming tegen hacks, ransomware en DDoS-aanvallen is een belangrijke groeimarkt voor de hostingbranche. De belangrijkste drivers komen van twee kanten. Aan de ene kant is er een toename van ransomware, dat een reële en acute dreiging vormt voor veel bedrijven en particulieren. Een besmetting is nooit honderd procent te voorkomen, en daarom is een goede back-up en regelmatig testen van een restore de beste oplossing.

Aan de andere kant is de nieuwe Europese regelgeving die vanaf mei 2018 van kracht wordt een belangrijke driver: de GDPR (General Data Protection Regulation). Bedrijven die niet aan de regels voldoen, kunnen flinke boetes krijgen, oplopend tot twintig miljoen euro of vier procent van de wereldwijde omzet.

Feit: 36 procent van de bedrijven heeft een data-lek gemeld. Waarschijnlijk hebben veel meer bedrijven een data-lek gehad; ze hebben dit niet gemeld of eenvoudigweg niet gemerkt.

Positief is dat de bewustwording met betrekking tot de noodzaak van security groter is geworden. Mikko Hyppönen, chief research officer van F-Secure, noemde data de nieuwe olie. Je kunt er goed geld mee verdienen, maar je moet wel rekening houden met (data-)lekken. Een lek is niet altijd te voorkomen; het gaat er dan om dat je het tijdig detecteert en afdoende actie onderneemt om de schade te beperken.

Toplevel

Het is zo’n drie jaar geleden dat de nieuwe generieke domeinnamen (ngTLD’s) zijn geïntroduceerd. Daarmee werden nieuwe toplevel-domeinextensies zoals .club, .shop en .amsterdam mogelijk. Vandaag zijn er zo’n 1.200 extensies live en staat de teller op 29 miljoen domeinnamen.

De grote partijen verwachten grofweg een verdubbeling van het aantal geregistreerde domeinen voor eind 2018. Belangrijkste doelgroep zijn startende bedrijven en bestaande bedrijven die een special interest-site willen starten. Bij de traditionele domeinen als .com of .nl zijn de namen vaak al bezet, en dan bieden de ngTLD’s meer ruimte.

Verisign (Registry voor o.a. .com, .net) kwam echter met een verrassend tegengeluid: domeinen bestaan steeds vaker uit een combinatie van twee tot drie woorden. Zeventig procent van de domeinnamen is nog steeds beschikbaar bij .com. Om klanten te helpen, verschijnen er steeds meer domainsuggestiontools die helpen bij de keuze van een onderscheidende domeinnaam.

IT-kennis bij bedrijven verdwijnt

Tot slot een interessante voorspelling van DellEMC: cloud computing geniet zo’n groot vertrouwen, dat verwacht wordt dat zestig procent van de it volgend jaar niet meer on-premises zal staan. Als gevolg daarvan neemt het aantal it’ers dat organisaties in dienst hebben sterk af.
Aan de andere kant hebben cloud- en serviceproviders een groeiende behoefte aan it’ers. Die partijen bieden vanuit de optiek van een it’er bovendien aantrekkelijker, gevarieerder werk. DellEMC verwacht dat de helft van de it’ers in dienst zal zijn bij een cloud- of serviceprovider.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/5995626). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.