Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Van ICT-dienstverlener naar ICT-partner

 

Computable Expert

Eddy van Ede van der Pals
Quality Assurance & Compliance Manager, Fortezza-ICT. Expert van Computable voor de topics Business Analytics, Infrastructuur en Beheer.

Opdrachtgevers op zoek naar een ict-partner doen er goed aan verder te kijken dan alleen naar technische vaardigheden van het personeelsbestand van de dienstverlener. Kan de beoogde ict-dienstverlener de partnerrol waarmaken en zijn mooie woorden zoals ‘klantgerichtheid’ en ‘kwaliteit’ daadwerkelijk geïncorporeerd in de organisatie? Is er sprake van kwaliteitsmanagement en bijvoorbeeld een ISO 20000 en/of 27001 certificering?

Succesvolle organisaties hebben een alles bepalende business-strategie. Onderliggende beslissingen dienen altijd het hogere strategische doel. ict-dienstverleners worden aangesteld om organisaties te ondersteunen bij het behalen van deze doelstellingen. De praktijk kent echter veel ‘inside-out’-voorbeelden: een ict-dienstverlener bedenkt welke diensten hij kan leveren en gaat vervolgens op zoek naar klanten die hiervoor willen betalen. Maar het is natuurlijk van cruciaal belang om juist de klant en zijn business als uitgangspunt te nemen. Het begrijpen van wat die klant nodig heeft om succesvol te zijn. Deze ‘business outcomes’ kunnen vervolgens terug vertaald worden naar concrete ict -diensten.

Aangezien een ‘inside-out’-denkwijze niet aansluit op de klantvraag  ontstaat er vaak een kloof tussen business- en it-professionals vanwege verschillende doelstellingen en wederzijds onbegrip. Vaak blijven hierdoor de gewenste resultaten uit. Dit leidt tot mogelijke probleem situaties met wantrouwen en teleurstellingen als gevolg. ‘It-alignment’ kan ervoor zorgen dat er weer wederzijds vertrouwen ontstaat en dat er meer draagvlak komt bij beide partijen voor het bereiken van consensus. Het streven naar gezamenlijke doelstellingen is de juiste basis voor partnership.


It-alignment

De business-strategie bepaald hoe een organisatie dient te functioneren, hoe deze is ingericht, alsmede de wijze waarop de informatievoorziening dient te functioneren. Door goed te weten wat voor de klant belangrijk is, en dat middels it-diensten te ondersteunen, kan de afstemming - it-alignment - tussen business-strategie, de organisatie-inrichting en de informatievoorziening gevonden worden.

Het is van het grootste belang om de it-alignment te blijven monitoren. In veel gevallen is dit een gezamenlijke taak, waarin de ict-partner een leidende rol speelt en zich verdiept in de business-strategie van de klant. Wat is de strategie van de onderneming, welke cultuur en competenties heeft het bedrijf en wat zijn de kernwaarden? Waar is het bedrijf goed in en welke kant wil het op? De juiste architectuur, infrastructuur, process structuur en een portfolio van toepassingen die passen bij het bedrijf zijn daarbij ondersteunend.

Financiële voordelen

Alleen aan de wijze waarop it in een organisatie wordt gebruikt, kan gemeten worden of het de waarde terugverdient. Het implementeren van it kan hierdoor zijn volledige potentieel bereiken voor zakelijke waarde. Daardoor is het niet alleen een technisch component, maar is het tevens een belangrijk onderdeel van organisatorisch verandermanagement. Wanneer business/it-alignment is bereikt, zal dit voor bedrijven de volgende voordelen opleveren:

• Snellere speed to market;
• Verbeterde efficiency van implementatie & integratie;
• Projecten worden beoordeeld op meerwaarde voor de business;
• Reductie van risico’s doordat de uitkomsten beter voorspeld kunnen worden;
• Helpt conflicten te voorkomen;
• Budgettering wordt beter voorspelbaar;
• Helpt midden- en klein bedrijven competitiever te worden;
• De levering van it-projecten valt binnen de tijd en voldoet aan de verwachtingen.

Conclusies

Klantgerichtheid en kwaliteit zijn geen loze termen als deze middels een beproefd systeem zijn geïncorporeerd in de organisatie van ict--dienstverleners. De bekende managementsystemen zoals ISO 9001, 20000 en/of 27001 geven daarnaast ook blijk van ambitie en een garantie dat de diensten die geleverd worden van een kwalitatief goed niveau zijn. Hiermee zijn alle ingrediënten voor een succesvol partnership aanwezig.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4723758). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.