Privacy-waakhond Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft er een nieuwe taak bij. Ze hadden blijkbaar nog wat tijd over. Ze mogen nu voortaan ook algoritmes bij organisaties beoordelen of deze discrimineren of niet.
Dit is natuurlijk nogal gek, want het is eigenlijk gewoon de taak van een algoritme om te discrimineren. Het algoritme bepaalt of je een eentje bent of een nul. Het is net de Toto, alleen dan iets minder willekeurig.
Parlementaire enquête
Maar de overheid vindt dat het uit de klauwen loopt en gaat daarom extra geld uitgeven voor extra toezicht. Dit is trouwens altijd de oplossing van de overheid. Als er een probleem is komt er eerst een onderzoek, daar komt dan uit dat er meer toezicht moet komen en achteraf komt er uiteraard een parlementaire enquête waarom het toezicht heeft gefaald.
Maar het lijkt me wel lastig om toezicht te houden op algoritmes. Je kunt moeilijk alle algoritmes in de gaten houden. Je zult dus een keuze moeten maken; die wel en die niet. Hoe bepaal je die keuze? Ga je daar ook een algoritme voor ontwikkelen? Misschien dat de mensen van Google of Facebook daar bij kunnen helpen. Zij hebben nogal wat ervaring met algoritmes. Sterker nog, het is hun businessmodel. Zonder die algoritmes kunnen ze de advertenties niet aan de juiste bubbel tonen. Google en Facebook discrimineren overigens niet. Ongeacht afkomst of huidskleur, ze jatten persoonsgegevens van iedereen.
Toeslagenschandaal
Voorzitter Aleid Wolfsen van de privacy-waakhond meldde al vol trots dat de eerste boete eigenlijk al is uitgedeeld. Hij verwees daarbij naar de Belastingdienst. Zij kreeg vanwege het toeslagenschandaal eind 2021 een boete van 2,75 miljoen euro opgelegd. Wolfsen vertelde er alleen niet bij door wie die boete kon worden opgehoest. Deze moet natuurlijk betaald worden door de belastingbetalers zelf. Of zoals het algoritme van de Belastingdienst deze mensen noemt: de nulletjes.
Lees ook