Managed hosting door True

Spoelstra Spreekt: Dezelfde rommel

 

Jacob Spoelstra

De lijst met sterkste merken ter wereld wordt ook dit jaar weer gevuld met voornamelijk tech-bedrijven. Sterker nog, de hele top vijf is ermee gevuld. Centric staat daar overigens niet tussen. Heel raar. Maar let wel, het zijn niet de beste merken maar de sterkste en in veel gevallen houdt dit in: de bekendste merken.

Ze vroegen Herman Brood ooit eens of hij niet te vaak op tv te zien was. Herman reageerde met een opmerking dat van een beetje overexposure Coca-Cola ook niet echt minder is geworden. Coca-Cola staat overigens op nummer 7 in de lijst. Nog onder de tech-merken.

Nokia

Jacob Spoelstra

Jacob Spoelstra is columnist en stand-upcomedian. Kijk hier voor meer informatie.

Nokia was ook ooit eens een sterk merk. Sterker nog, ik ken mensen die tranen in de ogen krijgen als ze terugdenken aan hun oude Nokia 3310 . Maar toen kwam Apple en bij Nokia dachten ze dat het wel over zou waaien zo’n onhandig groot scherm met internet. We hebben eigenlijk nooit meer iets van ze gehoord.

Iedereen wil graag een sterk merk zijn. Neem Red Bull. 43 suikerklontjes met een lading cafeïne in een blikje. Kun je ook kopen voor een kwartje, maar dankzij alle reclame-inspanningen van Red Bull betaal je voor de rode stier zes keer zoveel. Mensen denken ook echt dat, als ze een energiedrankje kopen van een huismerk, ze dan rommel drinken. Dat klopt ook. Maar het is dezelfde rommel als Red Bull alleen dan begeleid met iets minder marketinginspanningen.

Xiaomi

En zo is het vaak ook met technologie. Apple en Samsung verkopen dezelfde apparaten als Xiaomi. ‘Hé, die laatste ken ik niet’, hoor ik je zeggen. Dus dat zal dan wel rommel zijn. Ja dat klopt. Maar het is dezelfde rommel als Apple en Samsung. Alleen stoppen ze iets minder geld in hun marketing. O ja, en je wordt afgeluisterd door de Chinese regering, maar dat is even een ander verhaal.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/7432126). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste resellernieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×


Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.