Een aantal jaren terug waren we bang dat robots al ons werk zouden overnemen. Het grote probleem op dit moment is echter dat robots veel te weinig werk overnemen. Vanwege het personeelsgebrek cancelt Schiphol vluchten, de NS laat minder treinen rijden en op een terras moet je schreeuwen en een kwartier lang je hand opsteken voordat er iemand aan je tafeltje komt.
Dit laatste kan overigens ook door mijn gebrek aan charisma komen. Mijn moeder heeft weleens gezegd dat ik inbreker moest gaan worden. Want, zei ze, er is toch niemand die je opmerkt.
Te kort aan hebben
Maar het probleem van personeelsgebrek wordt steeds groter. We hebben op Schiphol de meest geavanceerde techniek om alle reizen en de daarbij behorende logistiek te regelen, maar missen iemand die een koffer van een band wil tillen. Hetzelfde geldt voor de NS waar, op fatsoenlijke wifi na, alles steeds beter geautomatiseerd wordt, maar we missen iemand die even een kaartje controleert.
En dan zwijgen we nog maar over de horeca waar het hele orderverwerkingsproces inmiddels geheel is geautomatiseerd, maar we missen iemand die de order even naar een tafeltje brengt. Oftewel, we hebben de meest geavanceerde techniek maar waar hebben we te kort aan? Iemand die een koffer op een band legt, iemand die een kaartje controleert en iemand die een dienblad vasthoudt.
Meer geld geven
En waarom hebben we daar te kort aan? Omdat we die mensen die al die dure techniek hebben gemaakt te veel geld geven en die mensen met dienbladen te weinig. Voor een paar tientjes willen we niet met koffers sjouwen. Voor een paar tientjes willen we heen en weer vliegen naar Barcelona. Het liefst met koffers.
Dus wat is de oplossing? De mensen die het echt zware werk doen gewoon wat meer geld geven. Of natuurlijk nog meer robots maken. Maar ja, waar vind je het personeel dat zo’n ding in elkaar zet?
Lees ook