Managed hosting door True

Spoelstra spreekt: Gratis Google Glass

 

Heeft al iemand zijn Facebook-account opgezegd? Facebook heeft zijn voorwaarden zo veranderd dat het alles wat jij op het internet doet, kan volgen. Iets wat minister Opstelten ook graag zou willen en Google al jaren doet. En waarom denk je dat ze dit willen? Om te kijken of jij een Syriër-ganger bent omdat jij je baartje laat staan? Nee, ze willen weten of jij een Ibiza-ganger bent want dan kunnen ze je een leuke aanbieding doen.

Facebook, Google, Twitter maar ook de krant die je leest zijn er alleen maar om advertenties onder je neus te duwen. Waarom is Google Glass nog geen succes? Omdat het Google nog niet gelukt is om reclameboodschappen op je brillenglazen te krijgen. Zodra ze dat kunnen, delen ze de brillen gratis bij Hans Anders uit.

Betaald Youtube-account

Google Maps is gemaakt zodat je ook vanuit de lucht de advertenties kunt bekijken. Sinds Youtube door Google is overgenomen is de functionaliteit vrijwel hetzelfde gebleven, maar het aantal advertenties is meer dan verdubbeld. Nieuwste snufje waar Google straks mee komt, en waarmee ze hoogstwaarschijnlijk weer de Computable-innovatieaward mee in de wacht gaan slepen, is dat ze met een betaald Youtube-account komen zonder advertenties.

Dat dit soort partijen alles van je willen weten heeft ook voordelen. Zo krijg ik op televisie allemaal reclames voorgeschoteld waar ik helemaal geen belangstelling voor heb. Ik hoef die smerige reclame over kalknagels niet te zien. Ik heb ze niet. Vraag maar aan Facebook. Die weten dat precies.

Gratis social media

Aan de andere kant moet je ook niet zeuren. Je maakt ook naar volle tevredenheid gebruik van al die gratis social media. Social media waarvan je waarschijnlijk niet gebruik had gemaakt als je het gemiddelde consultancytarief van je ict-leverancier had moeten betalen. Sterker nog, kijk ook even rond deze column, want als je voor deze column had moeten betalen, had je hem ook niet gelezen.

Jacob Spoelstra is columnist en stand-up comedian. Voor meer informatie kijk op www.jacobspoelstra.nl.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/5214339). © Jaarbeurs IT Media.

6,9


Lees ook


 

Reacties

Het wordt hier afgeschilderd alsof het iets raars is om te betalen voor youtube, maar dat is het niet. Als iederen nou eens gewoon betaald voor content, dan heeft niemand nog kalknagelreclame nodig. Daar wordt vanzelf wel naar gegoogled door mensen die dat nodig hebben. Zo gaat het met alle reclame. Het is niet vervelend om reclame te zien waar je geen belangstelling voor hebt. Het is vervelend om reclame door je strot gedrukt te krijgen, relevant of niet, dat bepaal ik zelf wel! Het is heel normaal dat mensen die content maken daarvoor betaald krijgen. Als voldoende mensen hun content de moeite waard vinden, nemen die echt wel een abonnement. Dat de markt is overgenomen door gladde reclamejongens wordt niemand beter van. Bovendien blijft teveel geld aan de strijkstok van grote corporaties hangen, in plaats van dat het bij de contentmakers terecht komt. Sommigen denken dat het een zegen is dat facebook en goolgle en zo allemaal gratis is, maar dat is het niet, het is de pest van de 21e eeuw! Je mag alleen maar zwijgzaam toestemmen dat je als product gebruikt wordt. Ik wil gewoon betalen voor een dienst die de moeite waard is, en alle informatie voor mezelf houden!

Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste resellernieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.