Eerst dacht ik dat Buienradar een mooie metafoor is voor de gehele ict-industrie. Net doen als of je het weet, maar als het puntje bij het paaltje komt, ziet de werkelijkheid er heel anders uit. Maar nee deze column gaat over Buienradar alleen, of eigenlijk de hele weersvoorspellingsmaffia bij elkaar. Want het probleem zit veel dieper.
Op televisie doen ze het heel sneaky. Ze beginnen met het weer van vandaag onder het mom van ‘hebben we toch nog iets goed’. Alsof we er zelf niet bij waren en zelf niet uit het raam hebben gekeken. Vervolgens gaan ze het weer van morgen voorspellen. Of voorspellen? Ze hebben gewoon de arrogantie om gewoon te vertellen wat het wordt. Ze zeggen niet ‘we denken dat het lekker weer wordt met zo’n 23 graden, maar het kan net zo goed 17 graden en zwaar bewolkt worden’. Nee ze zeggen ‘morgen wordt het 23 graden. Ga er lekker op uit! Neem vooral geen jas mee.’
Computermodellen
Maar Buienradar gaat nog verder. Deze gaat vijf dagen vooruit per uur precies tot achter de komma voorspellen hoeveel milliliter regen er valt. Als je blind de Toto invult heb je meer voorspellingen goed. En waarom doen ze dit? Waarom zeggen ze niet gewoon, ‘sorry, maar wat je vraagt kunnen wij niet. Wij kijken ook gewoon maar uit het raam. We hebben weliswaar computermodellen maar zelfs ChatGPT geeft betere informatie.’
Waarom ze het toch doen? Omdat wij dat graag willen. En wij zijn ook nog eens zo onnozel dat we denken dat ze met goede data dit vast wel kunnen. Data zijn namelijk onze nieuwe religie. Maar soms is het beter om gewoon zelf even uit het raam te kijken.
Leuke vakantie
Verder was het overigens ondanks het onvoorspelbare weer een leuke vakantie.
Lees ook