Centralisatie, standaardisatie en hosting zijn de toverwoorden waarmee een middelgroot bedrijf de professionaliteit van de ICT-omgeving van een grote onderneming kan evenaren. Als je deze drie elementen inzet bij het implementeren en beheren van een ICT-omgeving dan is ook voor niet-multinationals een hoge applicatiebeschikbaarheid tegen beheersbare kosten mogelijk, any place, anytime, anywhere.
Doordat de bedrijfsactiviteiten bij middelgrote ondernemingen snel groeien en innovatie een must is om de concurrentie voor te blijven, ontstaat een steeds grotere behoefte aan complete ICT-oplossingen. Vaak heeft men echter niet hetzelfde budget en de middelen als grote ondernemingen om de technische ICT-veranderingen bij te benen wat niet wil zeggen dat ze niet tegen dezelfde problemen aanlopen.
Zaken die van belang zijn voor een goeddraaiende ICT-infrastructuur zijn onder andere: hoge applicatiebeschikbaarheid, flexibele kostenstructuur, voldoende capaciteit en actuele kennis, onafhankelijkheid van eigen personeel, 7x24 beschikbaarheid en optimale kostenbeheersing. Centraliseren is hierbij de sleutel. Centralisatie vereenvoudigt het beheer van de ICT-omgeving en vergroot de efficiëntie bij uitbreidingen en schaalvergrotingen. Door tegelijkertijd een professionele partij de centrale storage en backup te laten hosten, wordt het beheer zowel efficiënt als eenvoudig.
Daarnaast kunnen bedrijven veel voordeel behalen door standaardisatie. Door met een partij in zee te gaan die vooraf over de problemen en ICT-veranderingen heeft nagedacht en een oplossing heeft gecreëerd, kan een kosteneffectievere ICT-omgeving geïmplementeerd worden. Bij veel middelgrote organisaties heerst de opvatting dat uitbesteding alleen gedaan wordt door de ‘grote jongens'. Door het uitbesteden van de gecentraliseerde en gestandaardiseerde ICT-omgeving zijn ondernemingen niet langer afhankelijk van de kennis en kunde van hun eigen mensen. Hierdoor kan volledig gericht worden op de core business, zonder de regie te verliezen.
Middelgrote bedrijven moeten zich altijd afvragen of ze de capaciteit hebben om het beheer van hun ICT-omgeving zelf te doen of dat ze dit beter kunnen uitbesteden. Door te centraliseren en te standaardiseren winnen ze in ieder geval al grotendeels aan professionaliteit. Wie niet groot en sterk is, moet tenslotte slim zijn.
Edwin Lambrechts
Manager Operations bij iTactic