Voor resellers het marktlandschap verandert voortdurend. Slimme partners bewegen mee met de markt door hun aanbod uit te breiden met diensten die aansluiten op de actuele behoeften van organisaties. Maar waar ligt de kaas? Oftewel, welke omzetstromen zullen partners het meeste aan winstgevende groei helpen in deze tijd van constante verandering?
Partners willen de problemen van hun klanten oplossen, hoe complex die ook zijn. Op die manier kunnen zij een langetermijnrelatie met hen opbouwen. Het uitbreiden van hun aanbod met onderscheidende diensten en producten draagt hieraan bij. Naarmate partners succesvoller zijn bij het aandragen van oplossingen, groeien zij in hun rol van vertrouwde adviseur.
Voor partners die hun klanten integraal van dienst willen zijn, komt een overkoepelend ecosysteem goed van pas. En al helemaal als ze niet over alle oplossingen of de internationale reikwijdte beschikken waarom de klanten vragen. Organisaties kiezen steeds vaker voor een partner op wie ze een beroep kunnen doen voor hun specifieke behoeften, met kennis van zaken en die beschikt over de diensten en producten die nodig zijn om een passende oplossing aan te reiken. Partners die de samenwerking opzoeken met branchegenoten met complementaire oplossingen, kunnen daarmee de klantervaring verbeteren en hiermee grotere winstgevendheid realiseren.
Ook worden managed services voor veel partners een steeds winstgevendere omzetbron. Bedrijven staan momenteel voor de opgave om hun netwerk te moderniseren om ondersteuning te bieden voor hybride werken, de druk op hun onderbezette it-afdeling te verlichten en een oplossing te bieden voor de uit de pan rijzende operationele kosten. Managed services blijken daarvoor vaak de perfecte oplossing. Volgens een peiling door Canalys voorspellen partners in de regio EMEA dat gemiddeld vijftien procent van hun omzet uit managed services zal komen. Hierbij is het belangrijk voor partners om te identificeren waarmee veel van hun klanten worstelen. Cybersecurity is een voorbeeld van een discipline die bedrijven het liefste aan een externe specialist uitbesteden; zeker als zij al een vertrouwensrelatie hebben opgebouwd met een reseller die hen al van andere producten en diensten heeft voorzien.
Boost
Volgens dezelfde peiling van Canalys verwachten partners dat professional services hun winst een belangrijke boost kunnen geven. Zestien procent van alle partners in de regio EMEA denkt dat professional services in 2023 het sterkst aan hun brutowinst zullen bijdragen.
Partners die professional services aanbieden, geven daarmee blijk van hun vakkennis. Hun expertise kan de druk verlichten tijdens diverse stadia in het beheer van netwerken, zoals het ontwerpen, bouwen en optimaliseren ervan. Partners kunnen verschillende wegen bewandelen voor het uitbreiden van hun dienstenaanbod, bijvoorbeeld door hulp te geven bij de implementatie, configuraties te testen en on-demand-ondersteuning te bieden. Voor bedrijven die van start gaan met de modernisering van hun netwerk kan een partner die alle puntjes op de i zet het verschil maken.
Met het oog op de toenemende digitaliseringsbehoeften van organisaties is de kans dat de vraag naar professional services toeneemt bijzonder groot. Partners die op deze ontwikkeling inspringen, kunnen meer winst verwachten, en een sterkere omzetgroei.
Beren
Door de komst van intelligente, geautomatiseerde oplossingen verandert het speelveld voortdurend. Veel bedrijven hebben oog voor de voordelen van een upgrade naar een geautomatiseerd netwerk, terwijl hun it-afdeling vooral beren op de weg ziet.
Hoe kunnen partners het winstpotentieel van geautomatiseerde netwerken optimaal benutten? Zien is geloven; het helpt als zij hun klanten een proof of concept kunnen laten zien waaruit blijkt hoe soepel en efficiënt een geautomatiseerd netwerk werkt. Niet alleen wat de ondersteuning van de dagelijkse processen betreft, maar ook qua implementatie. Als klanten de voordelen van eersteklas automatisering met hun eigen ogen zien, zal het hen duidelijk worden dat die ruimschoots opwegen tegen de potentiële risico’s. Wanneer je het hebt over het verlichten van de druk en complexiteit van netwerkmodernisering en -beheer van klanten, is automatisering de kers op de taart. Partners hoeven door middel van automatisering niet al te veel handmatige taken uit te voeren en kunnen nog altijd tegemoetkomen aan alle wensen en behoeften van hun klanten.
Uitbreiding van het aanbod, samenwerking met andere partijen in het kanaal en het opnemen van managed services, stellen partners in staat een steeds hechtere band op te bouwen met klanten en uit te groeien tot een vertrouwde adviseur. Hierbij komt het opnemen van professional services in het aanbod de vertrouwensband tussen partners en klanten nog verder ten goede en is automatisering de kers op de taart voor klanten die zoeken naar verlichting van de druk rond het beheer van hun netwerk. Door deze omzetstromen te optimaliseren, kunnen partners hun winstgevendheid flink opvoeren.