Managed hosting door True

What to know about: marketing voor msp’s

Drie essentiële onderdelen van een goed marketingplan

 

Channelweb Expert

Victor Raessen
Sales Director Benelux, Datto. Expert van Channelweb voor de topics Management, Outsourcing en Digital Transformation.

Managed service providers (msp’s) hebben één ding gemeen: ze willen hun merk onder de aandacht brengen. Dit kan door marketing in te zetten. Dat begint met een marketingplan dat uit die marketingtechnieken bestaat die het best bij het bedrijf passen. Hier de onderdelen die niet mogen ontbreken in het marketingplan voor een msp.

  • Duidelijke strategie

De eerste stap naar een effectief marketingprogramma is het definiëren van een duidelijke strategie. Oftewel: stel vast wie potentiële klanten zijn, wat u wilt bereiken en welke tools, tactieken en kanalen daarvoor het best zijn in te zetten. De ideale mix is afhankelijk van hoe uw bedrijf in elkaar zit en wat u met uw marketinginspanningen wilt bereiken.

Stel als voornaamste doel om een uitgebreidere merkervaring te bieden door de awareness en engagement te vergroten. Denk aan een herlancering van de website, een betere vertegenwoordiging op sociale media, meer pr-activiteiten of zet een merkambassadeur in. Van belang hierbij is dat u zich onderscheidt van andere msp’s.  

Naarmate u uw plan verder vormgeeft, is het zaak een beeld te schetsen van de ideale klant. Zodra deze persoon is vastgesteld, is die in te zetten om met behulp van branchedatabases research te doen en bedrijven te identificeren, die aan het profiel van de ideale prospect voldoen.

  • Invullen marketingplan: inbound- en outbound-marketing

Zodra de strategie gedefinieerd is, is het marketingplan verder vorm te geven. Marketing is op verschillende manieren uit te voeren. De meest effectieve marketingstrategieën bestaan uit een mix van inbound- en outbound-marketingtechnieken.

Inbound-marketing richt zich op het creëren en delen van content, en maakt gebruik van internet en sociale media om (leerzame) content te verspreiden via blogposts, whitepapers, casestudy’s en e-books. Door content te maken met uw ideale klant in het achterhoofd, trekt inbound-marketing gekwalificeerde prospects naar een bedrijf en blijven die prospects terugkomen voor meer waardevolle content.

Een van de grootste uitdagingen bij het creëren van content voor bovengenoemde middelen is het bedenken van geschikte onderwerpen. Probeer daarom te achterhalen tegen welke problemen klanten aanlopen of welke hulpvragen zij op hun beurt ontvangen van hun klanten. In blogposts of andere vormen van content geeft u vervolgens antwoord op deze vragen.

Hoewel inbound-marketing mateloos populair is, mag het belang van outbound-marketing niet onderschat worden. Een van de meest effectieve opties is mond-tot-mondreclame. Klanten zijn eerder geneigd met u samen te werken als iemand anders uw bedrijf heeft aanbevolen. Een mogelijke tactiek is het samenstellen van een aanbevelingsprogramma, waarbij uw klant een andere klant naar u kan doorverwijzen.

Een andere manier om potentiële klanten te bereiken, is via een evenement. Organiseer demo’s of faciliteer discussies. Datto werkt regelmatig samen met partners om hier samen invulling aan te geven. Vergeet niet om op een beurs, congres of event het gesprek aan te gaan met andere bedrijven. Of stel een nieuwsbrief samen met informatieve content over bijvoorbeeld nieuwe technologieën of oplossingen. Waak ervoor dat het niet een commerciële nieuwsbrief wordt.

  • Meet uw resultaten

Zonder meetbare resultaten is uw marketingprogramma weinig waard. Zorg er dus voor dat door uzelf gestelde doelen duidelijk meetbaar zijn. Aan de hand van deze metingen is het marketingplan bij te stellen en weet u hoe dicht u bij het behalen van uw doelen bent. De beste manier om de impact van uw marketinginspanningen te meten, verschilt per methode en kanaal. Traditionele kerngetallen zijn klantenacquisitie, clippings en leadgeneratie. Digitale kerngetallen draaien om websitestatistieken en -analytics, pay-per-click-gegevens, seo-toolfeedback en Google-alerts. En sociale-mediakerngetallen bestaan uit likes, views, retweets en favorites.

Hoe het marketingplan er ook uit komt te zien, het kernwoord blijft geduld. Verwacht niet diezelfde maand nog noemenswaardige resultaten te zien. Mogelijk moet u verschillende tactieken uitproberen en gegevens verzamelen om erachter te komen wat voor u als msp het best werkt. Uiteindelijk zult u zien dat uw inspanningen zich uitbetalen.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6531244). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.