Managed hosting door True

Leerles Ever Given zorgt voor flexibelere processen

 

Computable Expert

Maxime Vermeir
Director of Customer Innovation, ABBYY. Expert van Computable voor de topics Digital Transformation en Digital Innovation.

Eén verkeerde manoeuvre van de Ever Given, een van de grootste containerschepen ter wereld, en bijna een week lang lag de scheepvaart in het Suezkanaal compleet lam. Door die blokkade, begin april dit jaar, konden ten minste 367 vaartuigen, waaronder veel containerschepen en olietankers, niet doorvaren naar hun eindbestemming. De crisis zorgde alleen al bij de Egyptische kanaalautoriteiten voor een verlies van 95 miljoen dollar. Gelukkig is het Suezkanaal intussen weer open, maar deze crisis maakt duidelijk dat er dringend behoefte is aan meer procesflexibiliteit in de logistiek- en transportsector.

Dat de Suezkanaal-crisis zo kort na de impact van de coronapandemie plaatsvond, verklaart waarom 64 procent van Amerikaanse productiebedrijven van plan is de productie terug te halen naar Noord-Amerika. Uit onderzoek van BDO Consulting blijkt dat 24 procent van de honderd ondervraagde cfo’s van productiebedrijven van plan is dit jaar de productie naar een ander land te verplaatsen. Ongetwijfeld is deze trend zich ook in onze contreien aan het voltrekken.

Versnellen van automatisering

"De vraag naar flexibele en nauwkeurige supply chain-logistiek neemt toe"

Nu meer bedrijven nearshoring toepassen, investeren veel supply chain management-bedrijven in digitale transformatie en het versnellen van automatisering. Desondanks is de meerderheid niet in staat zich snel aan te passen, wat nochtans essentieel is tijdens een crisis. Nearshoring bespaart dan misschien tijd en geld, maar het is een langetermijnstrategie die jaren in beslag neemt en geen gegarandeerde oplossing vormt voor problemen als de Suezkanaal-blokkade.

Nu zijn er andere prioriteiten. Weten hoe supply chains omgaan met vertragingen en grondstoftekorten, bijvoorbeeld, en het creëren van inzicht in hun activiteiten. De Suezkanaal-crisis onderstreept de behoefte van bedrijven aan meer transparantie binnen hun supply chains. Zoals ook de pandemie heeft aangetoond, neemt de vraag naar flexibele en nauwkeurige supply chain-logistiek toe.

Procesflexibiliteit

Organisaties realiseren zich dat de manier waarop men in de sector te werk gaat moet veranderen om iedereen die bij het transport betrokken is naadloos met elkaar te verbinden. De betrokken onderdelen hebben flexibiliteit nodig om zich te kunnen aanpassen aan verandering, maar verkrijgen die flexibiliteit pas als ze inzicht hebben in hun processen om zo vertragingen, tekorten en kwetsbaarheden te kunnen identificeren. Het is belangrijk dat supply chain-managers inzien dat automatisering niet overal op dezelfde manier kan worden gerealiseerd; hóe een proces wordt geautomatiseerd is tegenwoordig belangrijker dan dát het is geautomatiseerd.

Een gemiddelde end-to-end containerverzending omvat meer dan dertig organisaties, ruim honderd mensen en tot tweehonderd informatie-uitwisselingen. Maar de processen en technologie die dit soort verzendingen ondersteunen komen zelden overeen. Er zijn processen die de juiste informatie nodig hebben om realtime slimmere zakelijke beslissingen te kunnen nemen en processen die toegang vereisen tot kritische data zoals vrachtbrieven, handelswissels, vervoersbiljetten, een bewijs van levering, paklijsten en facturen. Veel van de handelsprocessen vinden op dit moment plaats via een chaotische combinatie van e-mail, papier, fax en rommelige spreadsheets. Het uitzoeken van vertragingen via dit soort handmatige methodes kan processen alleen maar verder verstoren.

Digitale intelligence

"Proces intelligence voorziet je van de data die je nodig hebt en zorgt voor een complete end-to-end visualisatie van het proces"

Er is duidelijke optimalisatie nodig om de supply chain te helpen begrijpen hoe procesworkflows werken en hoe slimme automatisering downstream- en upstream-processen positief kan beïnvloeden. Optimalisatie aan de hand van digitale intelligence voorkomt tijdverspilling, en voorspelt en reageert actief op tegenslagen. Daardoor houden medewerkers meer tijd over voor het analyseren van trenddata, forecasting, exception handling en het versterken van klantrelaties.

Of data nu in een spreadsheet of een database staan, proces intelligence voorziet je van de data die je nodig hebt en zorgt voor een complete end-to-end visualisatie van het proces. Dankzij volledige transparantie van processen ben je beter in staat datagedreven beslissingen te nemen, verbetermogelijkheden te identificeren en strategieën op te stellen die rekening houden met elke eventuele toekomstige supply chain-crisis.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/7214910). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste resellernieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.