Managed hosting door True

Meningsverschil houdt concurrentie op afstand

 

Channelweb Expert

Marcel van de Gender
Head of Channel Sales Benelux at Dropbox, Dropbox . Expert van Channelweb voor de topics Digital Transformation en Cloud Computing.

Nu de digitale revolutie hele industrieën overhoop gooit is het voor bedrijven nóg belangrijker geworden om tijdig nieuwe markten of technologische ontwikkelingen te detecteren, die een bedreiging kunnen vormen voor hun huidige bedrijfsmodel. Daarvoor is intern ruimte nodig voor afwijkende meningen en een bedrijfs- en teamcultuur waarin dat op waarde wordt geschat.

Bedrijven investeren in allerlei tools en technologieën voor effectief teamwork om daarmee in de huidige tijd positieve bedrijfsresultaten te behalen. Uit Brits onderzoek bleek echter dat teamwork voor de meeste mensen niet werkt: minder dan de helft van de Britse werknemers werkt graag in teamverband. Ze hekelen collega’s die nauwelijks iets bijdragen, teamleden die op de rem trappen en het managen van ego’s in een team. Een gemeenschappelijk doel, werken met mensen die je respecteert, die je aardig vindt en het hebben van duidelijke functies en verantwoordelijkheden zou wel een prettige samenwerking opleveren. Daarnaast zijn tools belangrijk.

Aanpak cruciaal

Tools zijn een onderdeel van effectief teamwork, maar de aanpak is cruciaal. Het begint ermee dat het echt een misvatting is dat harmonie effectief teamwork oplevert. Harmonie is namelijk geen voedingsbodem voor revolutionaire ideeën en is zelfs killing in een tijd dat nieuwe ideeën uitgroeien tot wereldwijd opererende ondernemingen en bestaande bedrijven uit de markt werken.

Als intern de vonken er af en toe niet vanaf spatten maak je als bedrijf juist de weg vrij voor concurrenten met ruimte voor interne ‘brandhaarden’, die weer kunnen leiden tot een revolutionaire innovatie die de wereld bestormt.
Hier is in eerste plaats een rol voor leiders. Immers, die zullen de noodzaak voor meningsverschillen onder de aandacht moeten brengen. Ze zouden er goed aan doen het voorbeeld te geven dat er ruimte is voor meningsverschillen en zo kunnen bouwen aan een bedrijfscultuur, waarin mensen zich veilig voelen om allerlei ideeën op te werpen en deze onderling te analyseren. En dan kan het af en toe knetteren, maar zonder deze ‘safe spaces’ kunnen lonende ideeën niet ontbranden en zullen ze voortijdig uitdoven. Dan lopen bedrijven het risico dat inventievere ondernemingen ze voorbij razen.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6430645). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.