Managed hosting door True

Hyper-automation verhoogt concurrentiekracht

 

Computable Expert

Glenn Portier
Area Director Sales BLX & Nordics , Ivanti. Expert van Computable voor de topics Mobility, Security en Digital Workplace.

De eisen aan it nemen exponentieel toe, met als gevolg een vloedgolf aan complexe uitdagingen voor organisaties. Ze worden geconfronteerd met een explosieve groei van endpoints en iot-apparaten, die meer en meer data genereren en verwerken. Hyper-automation is te zien als de oplossing om deze uitdagingen het hoofd te bieden.

Een belangrijke reden voor de groei van endpoints binnen organisaties, is de toename van thuis- en op-afstandswerkers. Voor werkgevers is dit een aanzienlijk cybersecurity-risico, waar ze vanzelfsprekend een oplossing voor moeten vinden. Een bijkomende uitdaging is dat werknemers vaak met eigen telefoons, computers en laptops in de weer zijn, wat het beheer ervan nog ingewikkelder maakt. En toch verwachten ze ook thuis zo snel en zo goed mogelijk geholpen te worden door de it-afdeling.

Is dat realistisch?

We verwachten dat die afdeling alle eerdergenoemde uitdagingen aangaat, vaak zonder extra budget. Sterker, de it-budgetten dalen eerder dan dat ze stijgen. De enige manier om met de complexiteit om te gaan, is door middel van hyper-automation. Gartner beschrijft dit als: 'Hyper-automation verwijst naar de combinatie van meerdere tools om werk te leveren, zoals machine learning, pakketsoftware en automatiseringshulpmiddelen.'

Automatisering en ai

"Hyper-automation werkt vaak op basis van bots"

Voor organisaties die hun it-beheer klaar willen stomen voor de toekomst, is het noodzakelijk om te investeren in automatisering. En niet de ouderwetse workflow-automatisering waar we al sinds de vorige eeuw over spreken, maar hyper-automation. Dit is vanzelfsprekend een stuk complexer, en breidt de eerdere technieken uit met nieuwe technologieën als artificial intelligence (ai) en machine learning (ml). Door je processen vervolgens op meerdere niveaus te automatiseren, gebruikmakend van deep learning en ai, en deze met elkaar te verweven, krijg je een hyper-automated it-omgeving. Hiermee voorzien organisaties hun it-apparatuur proactief, continu en op een voorspelbare manier van mogelijkheden als self-healing en self-security, en kunnen eindgebruikers profiteren van automated self-service.

Hyper-automation werkt vaak op basis van bots, die naast de werknemers van de it-afdeling functioneren, en met hen samenwerken om proactief een contextuele en gepersonaliseerde consumentgerichte dienstverlening te leveren aan werknemers, klanten en gebruikers. Laten we eens een tweetal hyper-automation-mogelijkheden toelichten.

Self-healing en adaptieve beveiliging

Met hyper-automation is het onderhoud van de it-infrastructuur en endpoints vergaand te automatiseren. Meer, het beheer van endpoints wordt grotendeels autonoom en de endpoints zijn automatisch te herstellen bij storingen, crashes of andere problemen. In een hyper-automated omgeving wordt voortdurend gescand naar endpoints, om vervolgens vast te stellen of er problemen zijn, of ze afwijken van de standaardconfiguratie, waarna de problemen automatisch worden opgelost en de prestaties van de apparaten worden geoptimaliseerd. Zo verdwijnt een groot deel van het handwerk uit het beheerproces, en dat niet langer reactief, maar proactief. Het resultaat is een verbetering van de productiviteit van werknemers en een hogere uptime van je systemen.

Op het vlak van cybersecurity biedt hyper-automation vergelijkbare mogelijkheden. Zo heb je in een hyper-automated omgeving realtime-inzicht in mogelijke beveiligingslekken, risicovolle configuraties of dreigende malwarecampagnes. Je kunt die kennis gebruiken om te anticiperen op beveiligingsbedreigingen en de grootste risico’s prioriteren als de nood aan de man is.

Met hyper-automation zijn veel beveiligingsproblemen proactief opgelost worden, nog voordat de eindgebruiker er iets van merkt. Dit noemen we automated self-service.

Optimale gebruikerservaring

"Doel van hyper-automation is dat je eindgebruikers van een zo goed mogelijke gebruikerservaring kunt voorzien"

Het uiteindelijke doel van hyper-automation is dat je eindgebruikers, of dit nu werknemers of klanten zijn, van een zo goed mogelijke gebruikerservaring kunt voorzien. Met hyper-automation is het mogelijk ze een contextuele en gepersonaliseerde ervaring te leveren, waarbij er bovendien wordt geanticipeerd op wat de gebruiker nodig heeft. De mens heeft hier nog steeds een rol bij, maar het merendeel van het beheerwerk wordt gedaan door slimme bots. Die kunnen alle apparaten van een gebruiker detecteren, zijn of haar voorkeuren interpreteren, de prestaties optimaliseren, configuratiedrift minimaliseren en eventuele beveiligingsproblemen identificeren en op lossen. Zo krijgen gebruikers de ideale gebruikerservaring, waarbij ze precies krijgen wat ze nodig hebben en zo min mogelijk worden belast met it-onderbrekingen of onhandige interacties met de it-afdeling.

Organisaties die hyper-automation nu omarmen en erin investeren, zullen merken dat ze er zowel procesmatig op vooruitgaan, maar dat ook hun eindgebruikers ervan profiteren. Dit geeft ze nu en in de toekomst een aanzienlijk concurrentievoordeel.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/7139508). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.