Managed hosting door True

What to know about: business IoT

 

Channelweb Expert

Nickey Ikelaar
Channel Manager, MOBILEIRON. Expert van Channelweb voor het topic Management.

Om de vruchten van het Internet of Things (IoT) te kunnen plukken, is het belangrijk u zich te realiseren dat IoT niet over één specifieke technologie of specifiek systeem gaat. Zakelijk kan er onderscheid worden gemaakt tussen drie soorten IoT-apparatuur: employee IoT, industrial IoT en mobile IoT. De kenmerken, voordelen en uitdagingen van deze verbonden systemen en technologieën licht ik graag toe. Ook deel ik vier stappen om IoT succesvol in te zetten.

Employee IoT: De IoT-apparatuur van of voor werknemers omvat alles, van de Fitbits die medewerkers dragen om hun gezondheid te verbeteren tot de verbonden koelkast op kantoor. Bedrijven introduceren deze afzonderlijke it-componenten op de werkplek om zowel de productiviteit te bevorderen, als het dagelijks leven van hun personeel te verbeteren.

Industrieel IoT (IIoT): Betreft machine-to-machine interactie tussen apparaten of sensoren in een industriële omgeving. De nieuwe lichting van sensoren is verbonden met analysesystemen en maakt het mogelijk bedrijfsprocessen zonder menselijke tussenkomst te optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan temperatuur- en vochtigheidssensoren bij een chemische faciliteit, die werknemers op de hoogte stellen van mogelijke problemen.

En ten slotte is er nog mobiele IoT: Dan hebben we het over mobiele apparaten zoals smartphones, smartwatches en tablets die voor zakelijke doeleinden worden ingezet. Deze apparaten dragen bij aan de productiviteit van medewerkers en hebben de afgelopen tien jaar een razendsnelle ontwikkeling doorgemaakt.

Uitdagingen

IoT stelt werknemers in staat efficiënter te werken. Tegelijkertijd dwingt de technologie organisaties om op een andere manier te werken. Cio’s staan daardoor voor de opgave om alle betrokkenen te overtuigen van de toegevoegde waarde van IoT in de zakelijke omgeving. Om dat te kunnen doen moet de it-afdeling op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen en kennis delen met interne belanghebbenden om de toegevoegde waarde van IoT-systemen te verduidelijken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het stroomlijnen van processen, nieuwe onderzoeksmethodieken of de potentiële data die beschikbaar komt.

IoT brengt daarnaast diverse beveiligingsvraagstukken met zich mee. In de praktijk zien bedrijven die overhaast willen innoveren soms de beveiliging over het hoofd. Organisaties voor wie de beveiliging geen prioriteit is, zijn bijzonder vatbaar voor misbruik van kwetsbaarheden. Ook als it-afdelingen de juiste voorzorgsmaatregelen hebben getroffen, moeten zij in verband met wet- en regelgeving, zoals GDPR, altijd de juiste balans vinden tussen de toepassing van technologie en (relevante) dataverzameling.

Vier tips om IoT succesvol in te zetten

De volgende stappen kunnen u helpen om IoT succesvol bij klanten te implementeren:

  1. Richt u niet op de ontwikkeling van een IoT-strategie, maar neem de algemene bedrijfsstrategie en de datastrategie als vertrekpunt. IoT beperkt zich niet tot één technologie of proces en het is dan ook slechts een onderdeel van het streven om de klant verder te helpen met it-oplossingen in het algemeen.  
  2. Breng de datastromen in kaart en ga na welke soorten data de klant helpt bij hun besluitvorming, uit welke bronnen data wordt verzameld en wanneer de klant precies actie onderneemt op basis van deze data.
  3. Analyseer deze datastromen en kijk hoe IoT deze informatiestromen kan versnellen en inzichtelijker kan maken.
  4. Zorg voor optimale beveiliging met een gestructureerd model voor endpoint security om al deze apparatuur centraal te beveiligen en bewaken.

Vind de juiste use case voor de klant

Het aantal verbonden apparaten zal de komende tien jaar exponentieel groeien. Een aantal daarvan zal een multifunctioneel karakter hebben en van een user interface zijn voorzien, zoals smartwatches. Andere apparaten zullen zeer specifiek en specialistisch zijn en geen mogelijkheden bieden voor interactie met mensen, zoals bewegingssensoren. Welke mogelijkheden relevant zijn voor de klant hangt, net zoals bij iedere andere technologie, af van de situatie van de klant. Kijk dan ook voorbij de hype en help de klant om IoT productief in te zetten én de uitdagingen aan te pakken die hiermee gepaard gaan.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6466537). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.