Managed hosting door True

Vers kapitaal voor Nederlandse startups

Nieuw fonds Clearco wil honderd miljoen investeren

 

Beginnende bedrijfjes in Nederland krijgen meer durfkapitaal tot hun beschikking. Onlangs streek Clearco in ons land neer. Nog dit jaar wil het fonds honderd miljoen euro investeren, kondigen oprichters Michele Romanow en Andrew D’Souza aan.

Het tweetal gaat er prat op in twintig minuten te kunnen nagaan of een aanvraag al dan niet is goed te keuren. Hiervoor heeft het een speciaal platform ingericht dat gebruik maakt van kunstmatige intelligentie. Het logaritme beoordeelt de marketing- en omzetgegevens, maandelijkse inkomsten, platformverzadiging, rendement op advertentie-uitgaven en eenheidseconomie (de rol die het bedrijf binnen de keten inneemt). Belangstellenden kunnen die op de website van Clearco invullen. Als minimale voorwaarden geldt dat de aanvrager een omzet heeft van tienduizend euro per maand en een consistente omzetgeschiedenis van zes maanden kan overhandigen. Voorts moet het bedrijf gevestigd zijn in Nederland.

‘Doordat wij alleen op de cijfers letten, bevorderen we de diversiteit bij ondernemingen. We letten niet op kleur, afkomst, sekse of vriendjespolitiek. Wij hebben acht keer meer geïnvesteerd in bedrijven van vrouwen dan traditionele geldverstrekkers, en dertig keer meer in ondernemingen die worden geleid door mensen die tot een minderheid behoren’, vertelt Romanow. Ook de deelneming door Clearco is anders dan gebruikelijk. De ondernemer hoeft geen aandelen af te geven; hij betaalt gedurende vier jaar twee procent van de omzet en blijft volledig eigenaar.

Clearco investeert in softwarebedrijven (onder andere saas, e-commerce, platformen). Het claimt de grootste investeerder te zijn in e-commerce met twee miljard dollar in meer dan vijfduizend ondernemingen. De durfkapitalist is opgericht in 2015 en actief in vijf landen. Na het Verenigd Koninkrijk is Nederland de tweede Europese vestiging.

Toonaangevende startups

"We wilden eigenlijk al eerder starten in Nederland"

‘Waarom Nederland interessant is? Jullie spreken jullie talen’, zegt Romanow. ‘Jullie hebben een ondernemende geest en kennen al sterke, toonaangevende startups. Booking.com is ook ooit klein begonnen. Gedurende de pandemie telde jullie land meer dan achtenzestig duizend nieuwe bedrijven. Nederland staat nog steeds in de top tien van meest concurrerende economieën.’

Al voor de vestiging in Nederland heeft Clearco geïnvesteerd in Nederlandse startups. Onder meer in DayClocks, een speciaal ontwikkelde klok voor ouderen met onder andere de mogelijkheid om contact te hebben met mantelzorgers, familie en vrienden. Daarnaast heeft Clearco geïnvesteerd in de Nederlandse vestiging van het oorspronkelijk Deense GoodieBox, een bedrijf dat spannende verrassende cadeaus levert voor verjaardagen, en Labfresh, een bedrijf dat voorziet in slimme overhemden op basis van technologische inzichten. Deze onderneming heeft deelgenomen aan de Nederlandse editie van Dragons’ Den. Dit internationaal succesvolle programma is te zien bij WNL op NPO1. In Dragons’ Den krijgen beginnende ondernemers die op zoek zijn naar een investeerder, de kans om hun eigen bedrijf te pitchen aan vijf van de meest succesvolle zakenmensen (in het programma ‘draken’ genoemd) van ons land. Zij hebben hun sporen ruimschoots verdiend en gaan nu hun geld, kennis en ervaring delen met startende ondernemers. In de Canadese versie is Michele Romanow een ‘draak’.

D’Souza vertelt dat ze tijdens de voorbereiding een paar keer in Nederland zijn geweest om poolshoogte te nemen. ‘We wilden eigenlijk al eerder starten in Nederland, maar de pandemie heeft vertragend gewerkt. Zodra we weer kunnen reizen, boeken we meteen een vlucht naar Amsterdam.’ Uiteindelijk is het de bedoeling om veel meer vestigingen in Europa op te zetten.

Advies

Romanow vertelt dat Clearco niet alleen een groeikapitaal verschaft, maar ook een netwerk van aanbiedt met meer dan vijfhonderd investeerders, groeiteams, bureaus, apps, advocaten, inkopers en meer. ‘Wij denken mee over hoe onze deelnemers het beste hun geld kunnen besteden om te groeien. Dat zijn adviezen, geen verplichtingen.’

D’Souza vult aan: ‘Onze adviezen zijn gebaseerd op de data van de vijfentwintig duizend bedrijven waar we bij betrokken zijn. Met die gegevens geven we raad over de volgende stap voor startups. Wij begeleiden ze ook bij hun oversteek naar de Verenigde Staten. Ze kunnen ons netwerk daarvoor gebruiken. Wij helpen ondernemers hun vleugels wereldwijd uit te slaan. Bedrijven die via ons tot twintig duizend dollar hebben geïnvesteerd groeien overigens twee keer sneller dan gewoonlijk.’

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/7182408). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Vacatures Start-ups

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×

Ontvang gratis de nieuwste Computable 100

Doe mee aan het Computable 100 onderzoek!