Managed hosting door True

BlackBerry: van hard- naar software

Het Canadese BlackBerry is in 1984 opgericht als mobiele-communicatieleverancier en startte in 1999 met de ontwikkeling van smartphones zoals we die vandaag de dag kennen. Iets wat naar eigen zeggen een revolutie teweegbracht op de mobiele markt. Inmiddels is het bedrijf gestopt met de productie en verkoop van eigen mobiele telefoons en gaat het weer terug naar zijn corebusiness: het leveren van security en software. Hiermee transformeert het van smartphoneleverancier naar een softwarebedrijf.

De transformatie is zo’n drie jaar geleden in gang gezet, toen John Chen werd aangesteld als directeur van het bedrijf. Op dat moment realiseerde BlackBerry een verlies van een miljard dollar per kwartaal en daalde het marktaandeel op het gebied van smartphones fors. De ceo schrijft dit aan diverse redenen toe, bijvoorbeeld het lastige ketenbeheer vanuit Canada en de strategie gericht op de productie van devices. De kersverse directeur had daarom twee doelen gesteld: allereerst moet het bedrijf weer financieel krachtig worden. Om dat te bereiken is het tweede doel om de focus te leggen op waar het bedrijf groot mee is geworden: software en security.

Om die transformatie te realiseren startte BlackBerry met een uitbreiding van zijn software- en securityportfolio. ‘BlackBerry wil altijd zijn beveiligingsoplossingen verbeteren. Dit met het oog op de groeiende complexiteit rondom enterprise mobility en de steeds geavanceerdere cyberaanvallen’, vertelt Florian Bienvenu, senior vicepresident emea bij BlackBerry, in een exclusief interview met Computable.

Chen bereikt dit door middel van zes overnames. Het betreft het Duitse Secusmart, het Engelse Movirtu en Encription, het Israëlische WatchDox en het Amerikaanse AtHoc en Good Technology. Al deze bedrijven leveren software op gebied van security, enterprise mobility en IoT.

‘In feite heeft BlackBerry de afgelopen jaren zeven bedrijven samengevoegd tot één’, laat Bienvenu weten. Volgens hem is de samensmelting op technologisch gebied in drie fases verlopen. ‘Allereerst moeten de technologieën met elkaar samenwerken, vervolgens moet de administratie worden samengevoegd in één dashboard. De derde fase was voor de organisatie het belangrijkste: namelijk het realiseren van een single server-architectuur. Bovendien heeft er een rebranding bij de gekochte bedrijven plaatsgevonden, waardoor alle producten eenzelfde BlackBerry-look & feel hebben gekregen.’

Naast de technologische integratie, was ook een culturele integratie inclusief een cultuurverandering nodig. De senior vicepresident meent dat dit de belangrijkste voorwaarde was om de samensmelting te laten slagen. ‘Dit proces verliep goed. Dat komt omdat elk (overgenomen) bedrijf security in zijn dna heeft zitten.’

Misverstanden

Bienvenu kaart aan dat er vandaag de dag diverse misverstanden rondom de dienstverlening van BlackBerry bestaan. Zo dacht de markt dat het bedrijf niet meer in smartphonebusiness opereert.
‘Dat is niet het geval. We hanteren nu een licentiestrategie, waarbij partners de BlackBerry-smartphone-merknaam in licentie hebben en BlackBerry-toestellen ontwerpen, ontwikkelen, produceren en verkopen. Deze toestellen draaien op BlackBerry Secure Android-software, software die BlackBerry blijft ontwikkelen en leveren.’
Hiervoor werd de eerste licentieovereenkomst in december 2016 getekend met het Chinese TCL Communication. ‘Door te stoppen met de interne ontwikkeling en verkoop van hardware kunnen wij onze ketenkosten terugbrengen. BlackBerry blijft betrokken bij elk device dat een van onze partners naar de markt brengt om de kwaliteit en de security te waarborgen aangezien onze merknaam aan het device verbonden is’, aldus Bienvenu.

De zet om de in-house-productie en verkoop van smartphones te stoppen, komt niet onverwacht. Chen liet tijdens de zomer van 2016 al weten dat het bedrijf enkel smartphones zou produceren zolang dit winstgevend is. Een ander misverstand is dat BlackBerry geen support meer levert voor haar besturingssysteem (BlackBerry 10). De senior vicepresident benadrukt dat dit nog wel het geval is. Echter ligt de focus op softwareontwikkeling.

Enterprise of Things

BlackBerry gelooft in het zogenaamde Enterprise of Things (EoT). Bienvenu legt uit dat elk apparaat over data beschikt: van smartphones en laptops tot medische apparaten, auto’s en verkeerslichten.
‘Deze data zijn met elkaar verbonden, waardoor kansen ontstaan om mensenlevens te verbeteren. Om optimaal gebruik te maken van deze EoT moeten privacy en security van alle endpoints gewaarborgd worden.’
BlackBerry’s software zit al in meer dan zestig miljoen auto’s wereldwijd en alle G7-overheden maken gebruik van BlackBerry-software alsmede vijftien van de G20-overheden. Gartner zet BlackBerry op nummer één in zes categorieën ten aanzien van highsecurity-mobiliteitsmanagement en tot slot heeft BlackBerry meer dan tachtig essentiële security-certificaten en approvals.

BlackBerry heeft onlangs ook aangekondigd zijn licentiestrategie uit te breiden. De eerste fase van de strategie was gericht op het licenseren van BlackBerry’s smartphone-assets en veilige Android-software. De tweede fase is met name gericht op het beveiligen en leveren van securitysoftware voor additionele endpoints zoals tablets, wearables, medische apparaten en andere smartphones.
Het Canadese concern biedt vandaag de dag naast securitysoftware voor devices en het beheren van devices nog veel andere diensten met security als gemene deler. Zo biedt BlackBerry een veilige trailer en container tracking-oplossing voor de logistieke sector. Ook is het actief in de markt van connected cars en autonomous driving. Daarvoor beschikt BlackBerry over een innovatiecentrum voor connected cars in het Canadese Ottawa en - zoals al gezegd - BlackBerry-software zit in meer dan zestig miljoen auto’s wereldwijd.

Tot slot adviseert BlackBerry haar klanten bij de uitrol van mobiele applicaties. ‘Wij vertellen klanten welke applicaties ook geschikt zijn voor mobiel gebruik en geven daarbij een prioriteitenlijst. De klant ontwikkelt vervolgens zelf de applicatie, terwijl wij de beveiliging, implementatie, operatie en monitoring verzorgen. Dit noemen wij ook wel app-factoring.’

Bienvenu meent dat het bedrijf nu een keerpunt in zijn strategie ervaart. ‘Sinds het derde kwartaal van 2016 richten we ons compleet op software. In het tweede kwartaal hebben we de omzet uit deze tak al verdubbeld en op jaarbasis hebben we zelfs de grootste groei laten zien. Hiermee is onze doelstelling om financieel stabiel te zijn behaald.’
Uiteindelijk heeft Chen ook de doelstelling behaald om in boekjaar 2017 (geëindigd op 28 februari 2017) dertig procent meer omzet te realiseren.

Boekjaar 2017

In het vierde kwartaal, dat op 28 februari 2017 eindigde, realiseerde het Canadese concern een omzet van omgerekend 279 miljoen euro (297 miljoen dollar), waarvan 182 miljoen euro (193 miljoen dollar) uit de software en services-tak komt. Dit is een jaarlijkse groei van 25 procent en twaalf procent groei per kwartaal. Tevens is de cashpositie op de balans gegroeid met 89 miljoen dollar tot 1,7 miljard totaal. Het resultaat is een nettoverlies van 44 miljoen euro (47 miljoen dollar). De resultaten uit het vierde kwartaal laten zien dat BlackBerry’s transitie naar een software- en securitybedrijf is voltooid en dat de organisatie klaar is voor verdere groei.

Over het gehele gebroken boekjaar 2017 behaalde het bedrijf een omzet van 1,3 miljard met een verlies van 1,2 miljard euro. In boekjaar 2016 was dat een omzet van 2,16 miljard en een verlies van 208 miljoen dollar.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6000376). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×