Managed hosting door True

SAP ziet deze 4 ict-uitdagingen in de voorraadketen

Veel bedrijven zijn ontevreden

 

vorkheftruck magazijn

Veel bedrijven zijn ontevreden over hun eigen supply chain. 97 procent van de ondervraagde leidinggevenden geeft aan dat hun voorraadketen niet voldoet. Redenen hiervoor zijn onder meer vertragingen in de productie van goederen en een gebrek aan grondstoffen. Een kwart van deze bedrijven geeft aan dat er grote veranderingen nodig zijn. SAP identificeert vier ict-uitdagingen.

Dat komt naar voren uit een rapport van SAP op basis van onderzoek van Coleman Parkes. Dat ondervroeg 350 senior beslissers van kleine, middelgrote en grote bedrijven binnen de logistiek en supply chain in Frankrijk, België en Nederland. Daaruit blijkt dat de problemen in de supply chain sinds het begin van de pandemie ‘rampzalige’ gevolgen hebben, stelt SAP.

‘Bedrijven werden belemmerd door vertragingen in de productie van goederen en het leveren van diensten (53 procent) en door een gebrek aan grondstoffen (29 procent). Dit heeft bij 34 procent van de bedrijven geleid tot een daling van de inkomsten. Daardoor kreeg 38 procent te maken met het verlies van klanten en heeft één op de vijf bedrijven reputatieschade opgelopen. Meer dan driekwart van de Nederlandse bedrijven verwacht dat de problemen in de supply chain aanhouden tot eind 2023.’

Volgens SAP kijken veel bedrijven ter verbetering van de toeleveringsketen naar mogelijkheden om meer met lokale partners en leveranciers aan de slag te gaan. Daarnaast willen ze op korte termijn nieuwe technologie adopteren waarmee ze de risico’s kunnen beperken en duurzamer zijn.

Bedrijven zijn vooral op zoek naar it-oplossingen voor de volgende vier uitdagingen:

  • Realtime inzicht
    Bedrijven hebben vaak te maken met complexe toeleveringsketens waarin meerdere partijen betrokken zijn. Om effectief te kunnen opereren in deze netwerken, is het belangrijk dat organisaties realtime inzicht hebben in de activiteiten. Daarmee kunnen ze snel reageren op veranderingen en hun eigen productiecapaciteit daarop aanpassen.
  • Volgen van activiteiten 
    Door het volgen van de activiteiten van hun leveranciers en afnemers, krijgen bedrijven een beter begrip van hoe hun activiteiten de hele leveringsketen beïnvloeden. Organisaties willen deze informatie gebruiken om te beslissen welke grondstoffen, onderdelen en producten ze op voorraad moeten hebben en waar ze deze opslaan.
  • Duurzaamheid
    Bedrijven en individuen vinden duurzaamheid belangrijk, en 62 procent van de bedrijven wil daarom nieuwe duurzame oplossingen vinden voor hun supply chain. Tijdens economisch zware tijden blijft duurzaamheid een prioriteit, maar bedrijven hebben moeite om duurzaamheids-praktijken te integreren in hun manier van werken (55 procent), en weten soms niet waar te beginnen of welke beslissingen te nemen (51 procent).
  • Ai en machine learning
    Bedrijven willen artificiële intelligentie en machine learning niet alleen inzetten om te zien wat er gebeurt in de supply chain en om risico's te beheersen, maar ook voor het verbeteren van de samenwerking en een duidelijke communicatie tussen leveranciers, partners en klanten.

Geavanceerde technologieën moeten niet alleen leiden tot een verhoogde veerkracht, maar ook tot het verlagen van de kosten en het verbeteren van hun concurrentievermogen in deze complexe en onzekere tijden, stelt SAP.

Veranderende rol voorraadketenbeheer

Thomas Brückner, hoofd digital supply chain bij SAP Nederland: ‘Supply-chainmanagement draaide vroeger vooral om het verlagen van kosten. Maar nu spelen veel aspecten een rol: het inspelen op de vraag van consumenten, het verbeteren van de veerkracht, het verminderen van de co2-uitstoot, het verlagen van het personeelsverloop en het laag houden van de kosten.’

Hij wijst erop dat geopolitieke problemen, nieuwe emissieregels en problemen met de productie in China ervoor hebben gezorgd dat er veel meer uitdagingen zijn ontstaan bij de huidige supplychainmodellen in Nederland.

‘Welke toekomstige externe factoren de stroom van goederen en diensten ook verstoren, onze on-demand-consumentencultuur zal alleen maar verder toenemen. Verzending binnen één dag wordt al als laat gezien en consumenten verwachten per uur trackingupdates. Een nieuwe aanpak is nodig om aan deze vraag te voldoen’, stelt hij.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/7489411). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste resellernieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in
Vacatures Smart Logistics

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×


Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.