Managed hosting door True

Waarom moet Fraudehelpdesk gegevens verwerken?

 

Om (mogelijk) frauderende partijen te mogen vastleggen en te publiceren, moet de Fraudehelpdesk nog steeds wachten op een vergunning van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Heeft de AP te veel macht of is het terecht?

Om mensen te waarschuwen tegen (mogelijke) online fraude, zoals phisingmails, verwerkte de Fraudehelpdesk phisingmails , e-mails en andere vormen van fraude die het van gebruikers toegestuurd kreeg. Dit mocht niet meer en daarom stopte de helpdesk eerder dit jaar met het vastleggen van dit soort mails. De reden hiervoor is dat het hier gaat om het vastleggen van strafrechtelijke persoonsgegevens en daar heeft de Fraudehelpdesk een vergunning voor nodig. De aanvraag voor deze vergunning is echter afgewezen. 

De reden voor de afwijzing is dat de Fraudehelpdesk de Autoriteit Persoonsgegevens niet voldoende heeft kunnen overtuigen van de noodzaak om deze strafrechtelijke gegevens vast te leggen. De AP is niet tegen het bestrijden van fraude, maar de helpdesk moet dat wel zeer zorgvuldig doen en blijkbaar is de organisatie daar nog niet in geslaagd. Is de AP te streng of is het juist heel prettig dat ze zo streng is?

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6830353). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.