Managed hosting door True

‘Uiteindelijk wordt ieder bedrijf een softwarebedrijf’

Onder vuur: Max van Eeghen (verkoopdirecteur EMEA en business development bij Dell Boomi)

 

Max van Eeghen is al sinds zijn studententijd zo in de ban van software dat hij er een carrière omheen bouwde. Als verkoopdirecteur EMEA en business development bij Dell Boomi doet hij zaken met bedrijven in verschillende landen en diverse culturen en zoekt hij ontspanning in het beoefenen van extreme sporten. Tijd voor Channelweb om deze onbevreesde 'software boy' eens onder vuur te nemen.

Software heeft een enorme impact op organisaties en de samenleving in het algemeen. Kijk bijvoorbeeld naar alle apps die we dagelijks gebruiken. Je bent continu afhankelijk van software en softwarediensten - de wereld is doordrenkt van het gebruik ervan, en we kunnen niet meer zonder. Binnen organisaties is dat hetzelfde, maar dan op grote schaal. Dat heeft een enorme impact. Uiteindelijk wordt ieder bedrijf een softwarebedrijf. Kijk naar bedrijven als Uber of Airbnb: zij schudden een hele traditionele markt op door gebruik te maken van technologie. Aan zulke ontwikkelingen meewerken, is het mooiste dat er is.’

In je vrije tijd doe je onder meer aan skydiven, bergbeklimmen en skiën in hooggebergte, ook wel bekend als heli-skiën. Wat trekt je zo aan in deze extreme, zeker niet ongevaarlijke sporten?

"Je moet bij extreme sporten én in het bedrijfsleven in moeilijke situaties een plan b hebben: als je parachute niet uitklapt, wat doe je dan?"

‘Het leuke aan extreme sporten met een bepaalde adrenalinecomponent is de onvoorspelbaarheid, het risico. Dat is wat zo’n levensstijl aantrekkelijk maakt: de rush die je ervan krijgt. Bij andere sporten heb je dat eigenlijk niet. Natuurlijk sta ik stil bij de risico’s - ik heb twee jonge dochters - maar juist door het risico dat je loopt, ben je veel getrainder en bewuster met de sport bezig. Je traint jezelf op het onvoorspelbare element, waardoor je niet voor verrassingen komt te staan.’

Het leiden van een groot, internationaal bedrijf als Dell Boomi vraagt om veel verantwoordelijkheid en risicospreiding. Een groot contrast met de extreme sporten die je in je vrije tijd graag beoefent. Of zijn er toch meer overeenkomsten te noemen dan je in eerste instantie zou denken?
‘Er zijn juist ontzettend veel paralellen te vinden. Je moet bij extreme sporten én in het bedrijfsleven in moeilijke situaties een plan b hebben: als je parachute niet uitklapt, wat doe je dan? Bovendien is het bij beide cruciaal om heel goed samen te werken, op elkaar ingespeeld te zijn. Dus risicospreiding, hechte samenwerking: dat zie je in alle twee terug.’

Als Director EMEA Sales and Business Development bij Dell Boomi ben je verantwoordelijk voor de Benelux, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Israël, Rusland en de Russische Commonwealth-landen. Een hele uitdaging, gezien de grote verscheidenheid in culturen en de daarbij behorende gewoonten. Hoe geef je hier zakelijk vorm aan?
'Uiteindelijk gaat het erom dat je het niet allemaal zelf kunt doen. Het is enorm belangrijk om een geschikt team achter je te hebben, met capabele, ervaren mensen. Duitsers en Zwitsers doen liever zaken met Duitsers en Zwitsers, dus moet je daar de juiste mensen op de juiste plek neerzetten. In ieder cultuur vraagt zakendoen om een andere strategie, dus het is belangrijk dat je een goed netwerk hebt van mensen die weten wat wel en wat niet werkt in die regio.'

Je hebt commerciële economie aan de heao gestudeerd, maar anders dan de traditionele vorm nam je deel aan coöperatief onderwijs. Waarom koos je speciaal voor deze niet alledaagse studievorm, waar werken en leren elkaar afwisselen?  
'Toen ik mijn opleiding koos, wist ik zoals zoveel studenten, nog niet precies wat ik wilde gaan doen. Deze vorm van onderwijs was voor mij een uitgelezen mogelijkheid om vooruit te kijken en bepaalde sectoren te ontdekken. Ik heb de mogelijkheid gehad om in meerdere branches te kijken en te werken. Bovendien kun je wat je geleerd hebt direct toetsen in de praktijk - dat is heel leerzaam. En het feit dat je als student volledig betaald in dienst bent bij een werkgever, is natuurlijk ook niet verkeerd.'

Tijdens je laatste studiejaar ben je een half jaar bij jullie eigen familiebedrijf Van Eeghen International werkzaam geweest, waar je vader op dat moment algemeen directeur was. Toch koos je er na je studie voor een baan te zoeken buiten het familiebedrijf. Vanwaar deze keuze?
'Ik wilde graag meer weten over het familiebedrijf, en mijn tijdelijke aanstelling tijdens mijn studie was ideaal om me er helemaal in onder te dompelen. Maar net als ieder ander bedrijf kijkt Van Eeghen International naar ervaring en kennis: wat kun je bijdragen aan een bedrijf? Dat ik Van Eeghen heet is mooi meegenomen, maar zegt niets over de kwaliteiten waarover ik beschik. Ik wilde eerst ergens anders ervaring opdoen, om zo te groeien in mijn vakgebied.'

Je bent een trotse vader van twee dochters. In de it zijn vrouwen nog steeds ondervertegenwoordigd. Hoe ziet de man-vrouw-verhouding er bij Dell Boomi uit, zo ook op managementniveau en stimuleer je vrouwen, misschien júist door het hebben van twee dochters, om meer leidende rollen binnen het bedrijf aan te nemen?
'Bij Dell Boomi is deze verhouding gelukkig bijna 50/50 op managementniveau. Op diverse hoge functies hebben we vrouwen aan het roer. Ik zie natuurlijk wel dat onze salesorganisatie uit voornamelijk mannen bestaat. Het is belangrijk dat bedrijven kijken naar kwaliteit en niet naar geslacht. Helaas krijgen we op vacatures vaak veel meer aanmeldingen van mannen. Daar zou ik graag verandering in zien, want ik zou enorm blij zijn met meer vrouwen in mijn team.'

In je functie ben je onder meer verantwoordelijk voor het doorzetten van de groei van het bedrijf binnen de eerder genoemde regio’s. Iets dat je goed lijkt af te gaan. Wat is je geheim?

"Het in de gaten houden van technologische ontwikkelingen en daar je voordeel mee doen is van gigantisch groot belang"

'Teamwork! De juiste mensen op de juiste plekken zetten is essentieel voor succes. Je moet je continu afvragen wat waar nodig is, en daar een gepaste strategie voor opzetten. Bovendien moet je niet bang zijn om mensen aan te nemen die slimmer zijn dan jij of kwaliteiten hebben die jij niet hebt. Een divers, sterk en toegewijd team is de sleutel tot succes.'

De Integration Platform as a Service (iPaas)-oplossing van Dell Boomi zorgt ervoor dat een bedrijf overzichtelijk verschillende systemen aan elkaar kan koppelen. Nu wordt er wel gezegd dat het cloudlandschap is geëxplodeerd; alles lijkt naar de cloud te gaan. Hoe ziet het iPaas-landschap er volgens jou over vijf jaar uit en welke plaats neemt Dell Boomi dan in?
'In 2021 zal enterprise iPaaS het grootste marktsegment zijn in middleware. Het traditionele model voor integratie is aan grote verandering onderhevig. Op dit moment is de markt goed voor zo’n 30 miljard, iPaaS is daar nog maar een heel klein deel van. Gartner geeft al aan dat iPaaS in 2021 het grootste marktsegment in middleware wordt, dus we gaan als sector een enorme groei doormaken. We brengen als Dell Boomi continu innovatie in het platform, dat is een wezenlijk verschil met de competitie. Die positie willen we de komende vijf jaar alleen maar versterken.'

Technologische ontwikkelingen gaan op momenten in sneltreinvaart aan ons voorbij. Iets waardoor veel bedrijven onbedoeld innovaties missen, die hun bedrijfsvoering juist ten goede zouden komen. In hoeverre geldt dat ook voor de oplossing van Dell Boomi?
'Het in de gaten van technologische ontwikkelingen en daar je voordeel mee doen is van groot belang. Met Dell Boomi kunnen bedrijven hun digitale transformatie versnellen. En omdat we willen weten waar onze klanten behoefte aan hebben, blijven we zelf ook continu ontwikkelen. We hebben op dit moment meer dan achtduizend betalende klanten wereldwijd, die dankzij een voting-systeem kunnen aangeven wat ze aan het platform missen, wat er verbeterd kan worden en wat ze in de toekomst nodig gaan hebben. Hoe meer bedrijven vragen om een specifieke functionaliteit, hoe eerdere we die in een volgende release op kunnen nemen.' 

Onmogelijke stelling: nooit meer een extreme sport kunnen beoefenen of nooit meer werkzaam zijn in de it-wereld?
'Dat is hoe dan ook een onmogelijk stelling, want nooit meer in de it werken betekent eigenlijk nooit meer werken: in de toekomst is ieder bedrijf een it-bedrijf of heeft in ieder geval een heel sterke it-component.'

Aan wie draag je het stokje over voor een volgende Onder vuur, waarom en welke brandende vraag zou je hem of haar willen stellen?
‘Ik zou het stokje willen doorgeven aan Roel Knoppers. Roel is directeur binnen myBrand en is met myBrand recentelijk overgenomen door Conclusion waardoor er een hele grote SAP-dienstverlener in de Benelux ontstaat. De vraag die ik heb, is: 'Hoe denkt myBrand de ‘leidende positie’ in de Nederlandse SAP-markt te realiseren en waarom wordt er gebruik gemaakt van Dell Boomi in deze SAP-strategie?'

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6466732). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.