Managed hosting door True

Geert Degezelle houdt van directe Nederlanders

 

De Belg Geert Degezelle staat sinds 2015 aan het roer van Telindus Nederland. In deze rol richt hij zich op de verdere ontwikkeling van Telindus als strategische partner voor organisaties. Daarnaast focust Degezelle zich op het uitbouwen van de relaties binnen de Proximus-groep. ‘Door de uitwisseling van kennis en competenties tussen de Telindus-organisaties in Nederland, België en Luxemburg te intensiveren, kan nog beter worden ingespeeld op de introductie van nieuwe technologieën en services’, zo stelt hij. Hoogste tijd om hem onder vuur te nemen.

Hoe bevalt het als Belg in Nederland?

Ik houd van de directe stijl van de Nederlanders en hun passie voor ondernemen en innovatie. Dit past bij mijn eigen instelling; goed is niet per definitie goed genoeg, de lat mag best hoger liggen. Ook dat Nederland openstaat voor technologische veranderingen en een innovatieve rol in de markt wil spelen, maakt mijn werk hier interessant.

Vervul je liever een strategische of een commerciële functie?

Wat mij betreft kan het één niet zonder het ander. Ik heb beide functies dan ook altijd gecombineerd. Commerciële functies heb ik altijd vervuld vanuit een strategisch oogpunt, waarbij de klant op de lange termijn centraal staat. ‘Vision without execution is hallucination’ is een mooie quote van Thomas Edison waar ik me volledig in kan vinden. Een strategie zonder de praktijk van de klant in acht te nemen, levert geen resultaat op.

In een blog van februari 2017 stel je dat dé it’er niet bestaat. Hoe kwam je ertoe hierover een blog te schrijven?

De stelling is wat gechargeerd, maar mijn doel was triggeren, dat is gelukt. De laatste jaren is de it zo veranderd, en daarmee natuurlijk de rol van de it’er, dat er geen sprake meer is van een eenheidsworst. Uit reacties bleek dat lezers zich daarin konden vinden. Er is geen gemiddelde it’er meer die in de kelder van een bedrijf zit verstopt, de it’er is relevant geworden voor de business en moet overal over kunnen meepraten. Waar de cio voorheen nog onder de facilitaire tak viel, zit hij nu vaak in de boardroom.

Zitten er te veel bedrijven in het Nederlandse ict-kanaal?

Het Nederlandse ict-kanaal is veel competitiever dan in België. Het lijkt me hier moeilijk voor een klant om een keuze te maken uit het enorme aanbod, omdat het verschil tussen partijen misschien niet altijd even duidelijk is op het eerst gezicht. Het is moeilijk om je in een gefragmenteerd landschap te differentiëren. Wij trachten dit te doen met hooggekwalificeerde consultants die hun kennis continu updaten en het bieden van totaaloplossingen. Er zijn in Nederland veel nichespelers, terwijl ik denk dat de klant steeds vaker de totaaloplossing zoekt. Wat mij betreft zou er meer gekeken moeten worden naar partnerships, het bundelen van kennis en kunde. Hierdoor voorkom je een overkill en ben je als ict-kanaal wellicht beter in staat de klant te ontzorgen.

Wat is het grootste probleem voor het ict-kanaal in Nederland?

Op het moment dat je in Nederland bijvoorbeeld zoekt naar een implementatiepartner of een partner die door middel van it een probleem kan oplossen, bij wie kun je dan terecht? Een simpele Google-search laat een, ook voor mij, verrassende hoeveelheid spelers zien, waardoor organisaties soms door de bomen het bos niet meer zien. Waar begin je dan?

Bij welk ict-bedrijf zou je (n)ooit willen werken?

Ik ben vroeger actief geweest in de softwareontwikkeling en dit interesseert me nog steeds. Mijn voorkeur gaat uit naar een type organisatie dat zich bezighoudt met nieuwe technologieën en het verschil kan maken in de digitale transformatie. Denk bijvoorbeeld aan augmented reality of ai. Daarnaast boeit de wereld van cybersecurity me ook ontzettend.

Komt je opleiding je van pas in je huidige functie?

Ja, mijn technologische achtergrond is natuurlijk nog altijd relevant in mijn huidige werk. Daarnaast heeft mijn mba-opleiding gezorgd voor de noodzakelijke kennis op het gebied van marketing, hr, finance en general management. Een mix van technologische diepgang en brede managementvaardigheden is ideaal. 

Opmerkelijk: je bent in je vrije tijd sous-chef.

Het is niet zo dat ik daadwerkelijk werk als sous-chef, maar ik heb hier wel mijn diploma voor behaald. Naast mijn werk en opleidingen in de it wilde ik eens iets anders, gebaseerd op mijn passie voor gastronomie. Regelmatig kook ik voor vrienden en familie, voor vijftien tot twintig mensen. Ook voor een feest van veertig mensen heb ik het eten mogen verzorgen.

Wat is de relatie tussen je werkzaamheden en je werk als sous-chef?

Ik heb respect voor het werk van een chefkok. Hij moet niet alleen goed kunnen koken, maar vooral een goede leider zijn. Een leider die in staat is een team aan te sturen, te motiveren en te verbeteren met als resultaat een chefwaardig gerecht. Ik ben altijd weer verbaasd om te zien hoe teamwork tot mooie resultaten leidt. Snelheid, tijdsdruk en budgetten zijn zaken waar ik in mijn dagelijks werk ook mee te maken heb. Koken gebruik ik dan ook veel als analogie. Voorbereiding is alles en een plan is vereist.

Welk goed doel draag je een warm hart toe?

Amnesty International, al jaren. Ik vind dat iedereen zijn mening moet kunnen uiten op een respectvolle manier en zij bepleiten dit continu.

Wie is je grote voorbeeld?

Ik kan twee voorbeelden benoemen van personen uit de internationale geschiedenis tegen wie ik opkijk, echte inspiratiebronnen. Ik bewonder hen om hun creativiteit en omdat ze zich niet neerleggen bij de status quo. Het is misschien cliché, maar Leonardo da Vinci en zeker ook Steve Jobs zijn hier voor mij de beste voorbeelden van. Beiden gedreven door passie en doorzettingsvermogen hebben ze veel verandering teweeggebracht. Dit zijn voor mij mooie spiegels om te laten zien dat het goed is om niet altijd tevreden te zijn en niet bang te zijn voor verandering. Het is niet altijd de makkelijkste weg, maar het zorgt wel voor noodzakelijke vooruitgang.

Wat zijn je grootste teleurstelling en triomf geweest?

Ik laat dingen snel achter me, dus ik kan niet een specifieke teleurstelling benoemen. Bij een teleurstelling vind ik het wel belangrijk dat men leert wat er volgende keer anders kan. Wel vind ik het lastig als mensen niet openstaan voor verandering en zich neerleggen bij de status quo. En misschien is het de Belgische bescheidenheid, maar triomfen vind ik ook wat overtrokken. Ik word oprecht blij als een klant zegt dat hij tevreden is over Telindus. Dit zijn misschien mijn mini-triomfen.

Welke vraag hebben we niet gesteld?

Wat is je grootste drijfveer? Uiteindelijk is dat een tevreden klant die zegt dat wij het verschil maken. Daarnaast het zien en voelen dat we als team bij Telindus stap voor stap steeds beter worden door samen te werken en een leidende rol hierin te nemen. Ik wil niet alleen het bedrijf beter maken, maar ook individuen. Daar krijg ik energie van.

Channel Awards 2017

Telindus is genomineerd voor de Channel Awards 2017 als Value Added Reseller of the Year. Daarnaast is Marcel Luijk, director partner en vendor management bij Telindus, genomineerd als Channel Manager of the Year. Op 6 december maakt Channelweb de winnaars bekend tijdens een spectaculaire awardsshow.

Breng nu je stem uit voor de Channel Awards 2017! Stemmen kan tot en met zondag 12 november 2017.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6161206). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.