Managed hosting door True

CeBIT 2005: Azië rukt op

 

Het zit er weer op. CeBIT 2005 is afgelopen en het onvermijdelijke bezoek aan de grootste beurs ter wereld leverde twee belangrijke conclusies op: spectaculair groot nieuws was er niet en de Aziaten hebben overal een oplossing voor… of ze regelen een niet van origineel te onderscheiden kopie.

Het lijkt een Apple iPod, maar het is het niet. De Luxpro Super Shuffle MP3-speler zorgde daardoor voor nogal wat commotie tijdens CeBIT 2005. De als twee druppels water op de iPod lijkende Super Shuffle werd vrijdag in het heetst van de strijd zelfs even van de Luxpro-stand verwijderd, om vervolgens op zaterdag doodleuk weer op te duiken. Naar verluidt werd dit een productmanager van Apple te veel. Maar ook een felle woordenwisseling kon de standhouders van Luxpro er niet toe bewegen de kloon op te bergen. Saillant detail: de Super Shuffle is Mac-compatibel.
Het lijkt marginaal, maar dit verhaal heeft twee elementen waar CeBIT dit jaar om leek te draaien: gadgets en Azië. Hal na hal verwezen de aanduidingborden boven de stands naar dit eiland, dat van oudsher al een imago heeft van goedkope kopieën. Toch geeft de massale aanwezigheid van fabrikanten uit Azië aan dat fabrikanten uit de rest van de wereld steeds meer rekening met deze partijen dienen te houden.

Trends

Het wordt ieder jaar moeilijker om in enkele woorden samen te vatten wat CeBIT te bieden heeft. Waren in het verleden grote innovaties als ‘mobiel bellen’ en ‘internet’ nog het vermelden waard, tegenwoordig is CeBIT vooral een samenvatting van wat recentelijk op ICT-gebied is verschenen of aangekondigd. Het is dus niet vreemd dat bezoekers tegenwoordig schijnbaar doelloos tussen al het elektronicageweld rondstruinen. Natuurlijk zijn er voldoende gadgets en andere vreemde producten te ontdekken die een hoog ‘dat wil ik hebben’- of ‘dat wil ik gaan verkopen’-gehalte hebben. Maar ‘heet’ nieuws was er nauwelijks.
De belangrijkste thema’s waren mobiele services, digital lifestyle, beveiliging en outsourcing-diensten. In het telecom-bolwerk was het vooral UMTS en VoIP wat de klok sloeg. De convergentie van de informatie- en telecommunicatietechnologie speelt daarin een belangrijke rol. Toepassingen die waren voorbehouden aan de kantooromgeving komen steeds meer binnen het bereik van de mobiele gebruiker. Op het gebied van zakelijke software lag de nadruk op servicegeoriënteerde architecturen die het mogelijk maken om individuele systemen eenvoudiger te integreren en te onderhouden. Hoewel de ergste hype rond RFID lijkt te zijn weggeëbd, werden er tijdens CeBIT verschillende full-service oplossingen voor de handel en industrie onthuld, inclusief toepasbare interfaces voor bestaande infrastructuren. Beveiliging tenslotte was de centrale spil op de hele beurs. Daarbij ging de meeste aandacht uit naar spyware, phishing en het beveiligen van mobiele netwerken en terminals (smartphones, PDA’s etc.).

Resellerpaviljoen

Misschien dat de aparte toegangscontrole in het speciaal voor resellers ingerichte paviljoen meer dan alleen ongewenste eindgebruikers buiten de poortjes hield, maar de drukte in Planet Reseller viel mee. Of eigenlijk dus tegen. Opvallend was dat er op bescheiden toon werd gesproken (in sommige delen van ‘zakelijke beurs’ CeBIT was het lawaai echt oorverdovend). En woorden als marge, omzetverhoging en groeimarkten konden, zelfs wanneer ze in het Duits werden uitgesproken, op veel aandacht rekenen. Fabrikant Acer had een opvallend grote stand in dit speciale resellerpaviljoen. Marc Pauly, countrymanager Acer Benelux, was zelf niet in Hannover: ‘Ik ga al een paar jaar niet meer. Wat we moeten weten, weten we eigenlijk al. Voor resellers en distributeurs is het misschien nog interessant omdat ze alle fabrikanten op één plek bij elkaar hebben.’ Op de vraag waarom Acer dan toch met zo’n grote stand aanwezig was, zegt Pauly: ‘Het is meer een feestje van Acer Duitsland, maar we geven daarmee wel aan hoe we staan ten opzichte van het indirecte kanaal. Juist in het resellerpaviljoen. Hoe beter het contact, des te beter de kwaliteit.’ Pauly geeft desondanks een kijkje in de keuken van Acer voor het komende jaar: ‘We gaan dit jaar echt werk maken van LCD-tv. Begin mei komen we met nieuwe 26 en 32 inch modellen. Ik verwacht dat LCD-tv dit jaar echt een gigaboost maakt. Verder gaan we hameren op de consumenten-pc’s en willen we de business-to-business pc’s breder op de kaart zetten. En we komen binnenkort met een channel partnerprogramma.’ Over de resellers zegt hij: ‘Het kanaal zit momenteel nogal in de tang. Dat komt door de enorme prijsdruk die er is, wat weer tot een gigantische margedruk leidt. Resellers moeten daarom inventiever worden en zich meer inleven in de klant.’
Volgens de organisatie trok Planet Reseller dit jaar (ondanks de ogenschijnlijke rust) mede door de grotere ruimte ruim 10 procent meer bezoekers dan in 2004. Opvallend was dat in dit voor resellers bedoelde gedeelte een aantal standhouders home entertainment producten en consumentenelektronica toonden in een speciale show met de titel ‘Digital Lifestyle Home’. Volgens Pauly een onvermijdelijke ontwikkeling: ‘De scheidslijn tussen CE- en IT-producten gaat verdwijnen. De spelers in het kanaal moeten dus gezamenlijk proberen een link tussen die producten te leggen. Want binnen nu en drie jaar staat digital home!’

VoIP

Volgens eigen zeggen was CeBIT voor fabrikant AVM ‘goed’. De fabrikant van netwerkproducten constateerde op de eigen stand een grotere drukte dan voorgaande jaren. Salesmanager Eric van Uden: ‘Niet verwonderlijk natuurlijk bij een Duits bedrijf op een Duitse beurs. Voor ons was dit jaar voice over IP het codewoord.’ Met de introductie van allerlei nieuwe Fritz!-producten heeft AVM nu ook internationaal smoel gekregen. ‘Hoewel er iets minder bezoekers op CeBIT waren, was het bij ons veel drukker,’ aldus Van Uden. ‘Wij kijken natuurlijk door een andere bril dan de organisatie van CeBIT. Het heeft lang geduurd, maar we zijn nu dan ook eindelijk internationaal zichtbaar. Veel partijen kiezen liever voor een Europese leverancier omdat die beter bereikbaar is en ze daar makkelijker tegenaan kunnen schoppen. Daarnaast spreken wij alle talen, iets wat ontbreekt bij veel Taiwanese bedrijven. Deze laatste CeBIT heeft er in ieder geval voor gezorgd dat we de Taiwanezen op een achterstand hebben gezet.’
Voor AVM is vooral het persoonlijke contact dat je op een beurs als CeBIT hebt van doorslaggevende waarde voor het genereren van leads. ‘De kanalen zijn op deze manier heel kort,’ aldus van Uden. ‘Het lukt bijna nooit om zo snel met bijvoorbeeld een productmanager van een bedrijf in contact te komen. Op een beurs kun je actief meedenken en commercieel reageren. CeBIT leverde ons een paar duizend leads op, met daaronder ook verschillende kleine resellers. Internationaal gezien kunnen wij het ons niet permitteren om die links te laten liggen, zoals de Taiwanezen doen. We moeten onderaan beginnen. Maar wij zijn niet zo arrogant om alleen maar handel per container te drijven. De markt is zo snel en actief dat je niet het risico wilt lopen dat een container niet aankomt.’

Positief

De algemene stemming in Hannover was optimistisch te noemen. Er hadden zich meer ‘zakelijke bezoekers’ en ‘beslissers’ aangemeld, het was drukker op de stands zelf, er waren meer internationale deelnemers en bezoekers en er kwamen meer MKB’ers en retailers op de beurs. Het tot een aantal van 6224 toegenomen stands (vorig jaar 6109) en de voorspelde groei van de hele industrie van 4,3 procent wereldwijd zouden tekenen zijn van de verwachte wereldwijde positieve omwenteling in de ICT-markt.
Toch waren er minder bezoekers (480.000 tegen 489.230 in 2005). Een recordaandeel van de bezoekers (88 procent) bestond echter uit gekwalificeerde zakelijke bezoekers, een groei van 4 procent in professioneel belangstellenden. En dat was juist en van de belangrijkste doelen die de organisatie zich dit jaar gesteld had.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/543216). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.