Welke ontwikkelingen hebben zich dit jaar in de verschillende onderdelen van it-management voorgedaan en wat kunnen we verwachten voor het komende jaar? Edwin Charité, partner manager bij Servitect, meent dat dit jaar binnen it-management een verandering heeft plaatsgevonden in managementstijlen. ‘Enkele jaren geleden waren ‘laissez-faire’ en ‘management by exception’ gemeengoed. Afgelopen jaren zag ik al een trend naar ‘in-control’ komen.’
Compliancy, code Tabaksblat en due-dilligence dwongen managers dit jaar zich nadrukkelijker te laten informeren, actiever te sturen en serieuzer met rapportages om te gaan, meent Edwin Charité, partner manager bij Servitect. ‘Dit moesten zij doen als verantwoording van de afgelopen periode, maar ook voor de toekomstgerichte stuurinformatie. In een aantal sectoren is de aantoonbaarheid van ‘in-control’ zijn in de afgelopen jaren al branchegericht opgekomen, op basis van opgelegde toetsingskaders. NEN7510 in de zorg, Cobit voor financiële instellingen, HACCP, et cetera.’ Volgens Charité is de ontwikkeling van 2014 wel de opkomst van ‘spontaan’ toegepaste normen in it-management. ‘En als gevolg hiervan zie je de opkomst van eenvoudig toe te passen management-methoden en instrumenten. Bijvoorbeeld ism en fsm in plaats van ITIL en BiSL, Agile veranderen in plaats van PRINCE 2.’
Charité verwacht dat deze trend uit 2014 zicht zal voortzetten in 2015. Wat er volgens hem bij gaat komen is het bewustzijn dat kwaliteit niet te borgen is met technische oplossingen alleen. ‘Uniforme werkwijzen met overzichtelijke werkpakketten voor een ieder is het vervolg. Daar gaat op gestuurd worden. De werkwijzen borgen, gebaseerd op begrijpelijke eenduidige werkbeschrijvingen in een begrijpelijke structuur, is de volgende stap.’ Omdat we steeds beter snappen dat het leveren van it-diensten branche-onafhankelijk georganiseerd kan en moet worden, gaan we minder ‘eigen wielen’ uitvinden en vertrouwen op de ervaringen van anderen via gestandaardiseerde en bewezen toepassingsmodellen en managementinstrumenten, gaat Charité verder. ‘Daarmee wordt ‘in-control’ bewust aantoonbaar en kunnen we voldoen aan de eisen uit toetsingskaders. Pas na 2015 zullen we zien dat we uiteindelijk een goede werkwijze moeten borgen vanuit Houding, Gedrag en Cultuur in de organisatie (ABC-factoren: Attitude, Behaviour, Culture). Dan gaan we kwaliteit sturen vanuit de productiefactor ‘mens’. It-dienstverlening: voor mensen door mensen.’
Datamanagement
Henk van der Heijden, managing director (a.i.) bij Comsec Consultany NL en Partner & oprichter van TecHarbor, signaleert dat data vorig jaar verder aan belang en volume is toegenomen. ‘De business wordt steeds meer data driven en intelligente analysetools kunnen die data gebruiken voor het leggen van verrassende verbanden, het doen van voorspellingen en het verkrijgen van real-time inzicht.’ Volgens Van der Heijden stond die data dit jaar steeds vaker in de cloud. ‘Zowel in private als in public clouds of een mengvorm daarvan: de hybrid cloud.’ Aan de gebruikerskant is bring your own device (byod) zo goed als standaard geworden, zegt hij. ‘Data moet dan ook te allen tijde toegankelijk zijn, op elk device. Werknemers nemen geen genoegen meer met allerlei beperkingen daarin.’
Volgens Bart van der Mark, business process services Continental Europe, AVP bij Cognizant, wordt 2015 het jaar waarin bedrijven zich steeds meer richten op alle waardevolle data die wordt verzameld van mensen, processen, apparaten en organisaties. ‘Organisaties zullen data vaker strategisch inzetten om tastbare bedrijfsresultaten te realiseren. Data wordt een belangrijke manier om digitale en bedrijfstransformatie mogelijk te maken en extra omzet te realiseren.’ Van der Mark verwacht dan ook dat bedrijven binnen diverse sectoren een chief data officer (cdo) zullen aanstellen om de datastrategie verder te ontwikkelen en uit te bouwen. Daarnaast zullen deze organisaties zich snel verder ontwikkelen en de persoonlijke klantervaring en zakelijke analyse (business analytics) optimaliseren, zegt Van der Mark. ‘Hierdoor kunnen bedrijven voorblijven op de concurrentie, omdat ze meer inzicht hebben in ontwikkelingen binnen hun organisatie.’
Netwerkmanagement
Tot nu toe was veel draadloze apparatuur alleen geschikt voor één specifieke toegangsfunctie, bijvoorbeeld Wi-Fi of Bluetooth, zegt Jan Buis, director business development bij Lancom Systems. ‘Maar sinds kort zie je technische concepten waarbij verschillende access-technologieën gecombineerd worden binnen één device. Deze aanpak is voor de vaste connectiviteit al lang gemeengoed. Adsl-routers met 3G/4G-mogelijkheden zijn bijvoorbeeld al jaren op de markt.’ Dit concept is nu beschikbaar voor de draadloze wereld, zegt Buis, en zal naar onze overtuiging in 2015 heel snel aan populariteit winnen. ‘De belangrijkste voordelen van dit nieuwe concept zijn meer efficiëntie en minder complexiteit. Met één device voor verschillende toegangstechnologieën heb je minder hardware nodig. Daarnaast is er minder behoefte aan beheer en heb je meer overzicht over en inzicht in je draadloze netwerk. Tegelijkertijd speel je gemakkelijker in op de social en mobile trend van dit moment.’ Daarom zijn de verwachtingen volgens Buis rond dit nieuwe type devices dan ook hoog.
Ook wordt in 2015 het onderscheid tussen online en offline steeds onduidelijker, meent Rene Oskam, director sales bij F5 Networks. ‘Niet alleen verdwijnt de eerste ‘e’ in eCommerce, hetzelfde geldt voor winkelen, banktransacties, amusement en zaken doen.’ Oskam verwacht ook dat diensten en aanbieders onderling steeds meer zullen samenvloeien. ‘De gevolgen van deze interconnectiviteit is ook te zien in loyaliteitsprogramma’s. Zitten consumenten nu nog vaak met een pasje vast aan een bedrijf, dankzij verbonden cloud-omgevingen kunnen loyaliteits-allianties worden aangegaan, waarbij bedrijven samenwerken zowel in het leveren van diensten als het bieden van bedrijfsonafhankelijke voordelen.’ De andere kant van de medaille is volgens Oskam dat de schat aan persoonlijke gegevens en de deelcultuur voor grotere risico’s zorgt. ‘Identiteitsdiefstal wordt een groter probleem dan het nu al is. Bovendien moet de digitale infrastructuur van een land deze veranderingen bijhouden. Breedband internet wordt meer een behoefte dan een luxe, en kan ervoor zorgen dat mensen aan de verkeerde kant van de digitale scheidslijn vallen.’
Applicatiemanagement
Delivery-as-a-service (DaaS) heeft de toekomst, stelt ceo Wilbert van den Bliek van SQS Benelux. ‘Dit is in 2015 dé manier om de vraag- en aanbodkant van een applicatiemanagement organisatie in kaart te brengen en te vertalen naar een strategie voor toekomstige dienstverlening.’ Volgens Van den Bliek kennen organisaties soms nog wat koudwatervrees voor DaaS, maar is dat niet nodig. ‘Natuurlijk ken ik de bezwaren als outsourcing om de hoek komt kijken, maar in India, Zuid Afrika en Egypte heeft de tijd niet stil gestaan.’ Delivery als een service, meent Van den Bliek, is een noodzakelijke professionaliseringsslag. ‘Werken volgens een marktstandaard levert een hogere kwaliteit werk op. Bovendien zitten er door outsourcing simpelweg meer uren in een dag.’ Organisaties moeten volgens hem dan ook op hun dienstverlener vertrouwen. ‘Dat doen ze ook op hun cateraar en salarisadministrateur. Hoeveel halffabricaten van buiten Europa worden er niet in Nederland verder verwerkt? De ict-wereld heeft die inhaalslag nu ook gemaakt.’