Managed hosting door True

Gartner ITxpo

‘Bedrijven moeten zich heruitvinden’

 

Innovatie

Gewoonlijk is de levensduur van een gezond bedrijf tegenwoordig tien jaar. Die termijn wordt steeds scherper nu informatietechnologie zo’n belangrijk onderdeel uitmaakt van bedrijfsprocessen en -strategie. ‘Bedrijven moeten zich steeds heruitvinden om te overleven’, aldus analist Steve Prentice tijdens het Gartner ITxpo-evenement in Barcelona.

Prentice vertelt dat technologie dermate belangrijk is voor de bedrijfsvoering dat het de levenscyclus van een onderneming bepaalt. Dat geldt niet alleen voor technologiebedrijven, maar voor alle firma’s. Van artiesten wordt vaak gezegd dat zij het beste op het hoogtepunt van hun carrière kunnen stoppen om zich de vernedering van teloorgang te besparen. Dat geldt, aldus Prentice, evenzeer voor organisaties: stoppen of tijdig zichzelf vernieuwen. Tijdig betekent in zijn ogen: binnen tien jaar. ‘Uitbreidingsplannen voor de lange termijn hebben invloed op alle ondernemingen. Het kan heel goed zijn dat je concurrent over tien jaar, als je bedrijf er dan nog is,  waarschijnlijk nu niet eens bestaat.’

Van toneel verdwenen

Prentice haalde een aantal voorbeelden aan van bedrijven die ooit een icoon waren in hun industrie, en nu niet meer bestaan. Zoals IBM Personal Systems. In 1981 bracht Big Blue de pc uit die het fundament vormde van de complete pc-industrie. In 2005 is de divisie, na jarenlang kwakkelen op financieel gebied, verkocht aan de Chinese firma Lenovo. Kodak was ooit de belichaming van fotografie. Het bedrijf stond in 1975 aan de wieg van de digitale fotografie, maar verzuimde deze uitvinding goed te vermarkten uit zorg over kannibalisering op de ‘klassieke’ fotoproducten. Het speelt geen rol van betekenis meer op de markt voor digitale fotografie.

MySpace heeft het uiteindelijk afgelegd tegen Facebook en Youtube. Of neem Borders: een boekwinkel uit 1971 in het Amerikaanse Ann Arbor die uitgroeit tot een indrukwekkende keten van boekwinkels in de Verenigde Staten. Moest uiteindelijk in 2011 zijn meerdere erkennen in Amazon. His Master’s Voice (HMV) heeft gloriedagen gekend, maar stelt al een paar jaar als keten van muziekwinkels niet veel meer voor.

Doorgestart

Er zijn ook bedrijven die wel tijdig de steven hebben gewend. Prentice noemt Apple als voorbeeld. Menigmaal heeft de onderneming op het punt van omvallen gestaan, maar bleek in staat een volgende decennium de markt te dicteren na nadrukkelijke wijzigingen in de bedrijfsvoering, en innovatieve producten. Ook Nokia noemt hij als voorbeeld van een organisatie die vernietiging en heruitvinding als principe omarmt. Begonnen als papiermolen, via rubber, telefooncentrales naar mobiele telefoons. Tegenwoordig is de onderneming onderdeel van Microsoft.

‘Om op de huidige markten overeind te blijven moeten leiders van bedrijven de onderneming vernietigen dat zij hebben geholpen op te bouwen, en haar opnieuw opbouwen’, stelt Prentice. Om te overleven en zelfs te floreren na het eerste decennium moet een bedrijf zich voortdurend opnieuw uitvinden. ‘Dit vereist de volledige instemming en betrokkenheid van de raad van bestuur en andere bestuurders, ondersteuning van de rest van het personeel, maar bovenal de overtuiging dat de ingezette route de beste is.’ Timing is daarbij bepalend. Wanneer moet je afscheid nemen van iets dat op dat moment nog de boventoon voert, maar waarvan later zal blijken dat het een paar jaar later een blok aan het been is?

Robotauto’s

Dat informatietechnologie de afgelopen decennia, en vooral ook nu, van doorslaggevende betekenis is voor het succes van een bedrijf, is voor velen een open deur. Investeren in IT blijft noodzakelijk, aldus Prentice, maar er doemt een nieuw fenomeen op waarmee organisaties terdege rekening moeten houden: de opkomst van slimme machines.

Dan heeft hij het over bijvoorbeeld zelfrijdende auto’s, intelligente persoonlijke assistenten (zoals IBM’s Watson), en industriële controlesystemen. Dat Nederland wel iets ziet in de robotauto’s blijkt uit het Dutch Automated Vehicle Initiative (Davi). Tijdens het Gartner-evenement probeerde minister Schultz van Haegen zo’n slimme machine uit op de A10. Zij ziet een nieuwe Nederlandse industrie ontstaan op dit gebied.

Consumerization

Prenctice ziet de opkomst van slimme machines als (markt)ontwrichtend. Business- en it-leiders zullen zich hierop moeten voorbereiden. ‘Tegenwoordig zijn slimme machines het gevolg van brute automatiseringskracht, maar de volgende generatie zal veel verfijnder zijn en niet alleen in staat zijn zich aan te passen aan haar omgeving, maar er zelfs van kunnen leren’, zegt Prentice. ‘Zij zullen in staat zijn nieuwe informatie te zoeken en te verwerken tot een strategie om nieuwe situaties aan te kunnen. De criteria voor ‘slim’ zullen de komende tijd steeds een diepgaander inhoud krijgen.’ In elk geval zullen de slimme machines de krachten versterken die consumerization al binnen ondernemingen heeft losgemaakt, meent de Gartner-analist.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4928498). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.