Managed hosting door True

Disaster recovery ontbrak bij Exacthost

Storing bij hostingbedrijf was toeval op toeval

 

Disaster recovery

De storing bij Exacthost had minder omvangrijk kunnen zijn als het hostingbedrijf een disaster recovery-omgeving had gehad. Ja, er vielen hard disks van EMC uit, maar dit waren er twee en niet tien zoals Exacthost eerder beweerde. Nadeel was wel dat deze twee schijven allebei in dezelfde raid 5-groep zaten waardoor de hele groep uitviel. Gevolg: de klanten van Exacthost bleven ruim vijf dagen verstoken van internet en e-mail.

Woensdag 29 januari 2014 lukten het EMC-experts om de cloudomgeving van Exacthost weer in de lucht te krijgen. De crash had echter volgens country marketingmanager Ron Grevink van EMC Nederland niet zo lang hoeven duren. ‘Het is een feit dat disks in een storage-omgeving kunnen uitvallen. Als dit gebeurt, dan is er binnen een raid 5-groep altijd een spare disk die het bij uitval overneemt. In een zeldzaam geval vallen er twee disks binnen een groep uit. Dan valt de hele raid 5-groep uit en zou uit moeten wijken naar of een back-up of een disaster recovery-omgeving. Zodoende kan je altijd je dienstverlening continueren.’

Werkende back-up

Deze disaster recovery-omgeving ontbrak echter bij Exacthost waardoor het hele Centrale Cloud Cluster eruit klapte. Grevink: ‘Virtualisatie of de cloud draait niet alleen op één disk of één groep, maar draait op de gehele onderliggende laag. Daarbij wordt data opgehaald en weggeschreven naar verschillende disks in verschillende groepen. Doordat deze onderdelen binnen een cloudomgeving wel van elkaar afhankelijk zijn, gaat de boel plat zodra er een hele groep in één keer uitvalt. Als je dan geen disaster recovery-omgeving hebt, moet je er op z’n minst voor zorgen dat je back-up goed werkt.’

Dat was echter niet het geval bij Exacthost waardoor er een Duitse specialist moest worden ingeschakeld voor de data recovery. Gelukkig voor Exacthost-klanten is bijna alle data veiliggesteld. ‘Het is fantastisch dat service providers diensten aanbieden, maar er moet wel een werkende back-up of een disaster recovery-omgeving zijn’, vervolgt Grevink. ‘Deze laatste moet bij voorkeur ook nog eens in een ander gebouw zijn ondergebracht. Feit is dat disks aan slijtage onderhevig zijn en kunnen uitvallen. Gemiddeld eens in de vier jaar komt het bij ons voor dat er twee disks tegelijk uitvallen waardoor een groep ermee stopt. We testen onze producten onder extreme omstandigheden, maar 100 procent betrouwbaarheid kunnen wij niet garanderen. Bij Exacthost was het een uitzonderlijke situatie.’

DDoS-aanval

Grevink ontkent overigens dat een DDoS-aanval de oorzaak zou zijn van het uitvallen van de EMC-disks. ‘Een DDoS-aanval is op cpu-niveau en doet geen dataverzoek aan een disk. Een processor kan dus overbelast raken, maar disks niet. Dat de crash van de twee disks kort na een DDoS-aanval plaatsvond, was puur toeval.’

Reactie Exacthost

Inmiddels heeft Exacthost ook gereageerd op het ontbreken van de disaster recovery-omgeving. Lees daarom ook het nieuwsbericht ‘Exacthost zet versneld disaster recovery op’.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4989320). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.