Managed hosting door True

CRN nummer 2, 06-Februari-2003

‘In Frankrijk is le patron echt le patron’

 

Twee jaar geleden was Menno van der Bil de eerste geportretteerde in de rubriek Interview. Aanleiding was zijn overstap van Toshiba naar Sony. Vele mannen en een enkele vrouw later, vervalt de rubriek. Van der Bil is inmiddels managing director van gamesleverancier Infogrames. Reden genoeg om hem een tweede keer aan de tand te voelen.

Na twee Japanse bedrijven zit je nu bij een Franse maatschappij. Een grote verandering?
Absoluut. De Japanse managementcultuur is heel anders, volledig financieel gedreven. Ze zijn gek op getallen. Bij Japanse bedrijven kom je overigens opvallend weinig Japanse managers tegen.
Wat ik direct al merkte bij Infogrames: de patron is de patron. Als de baas iets zegt, is het heel moeilijk om daar iets tegenin te brengen. In een Japans bedrijf is dat veel meer geaccepteerd, mits je je betoog goed onderbouwt, uiteraard.
Infogrames is een multinational en wil dat ook graag zijn. De Amerikaanse managementstijl ‘scrap the bullshit’ wordt hier ook overgenomen.

Je werkte nog maar een kleine anderhalf jaar als general manager marketing en sales bij Sony. Waarom ben je zo snel al overgestapt naar Infogrames?
Ik ben benaderd door een headhunter. Infogrames was tot de conclusie gekomen dat er op termijn geen managing director voor de Benelux voorhanden was. De kans om managing director te worden kon ik niet laten lopen, de uitdaging was te leuk. Het is natuurlijk prachtig om met alle ervaring die je hebt een organisatie naar je hand te kunnen zetten. Tot de zomervakantie heb ik daarvoor de tijd genomen. Nu intern de mensen op de juiste plek zitten, is het tijd de banden met het distributiekanaal aan te halen.

Twee jaar geleden concludeerde je dat pc-fabrikanten vooral naar de concurrent kijken en minder naar wat de consument wil.
Er is een constante race aan de gang tussen software- en hardwarefabrikanten, dat merk je ook in de gameswereld. De systeemeisen die games aan de pc stellen, worden steeds hoger. Zodra er meer geheugen beschikbaar komt, stelt de software nog hogere eisen. Een consument die merkt dat zijn computer niet aan de systeemeisen voldoet, is teleurgesteld. Maar aan de andere kant is er een grote groep consumenten gekomen die zeer kritisch is en steeds meer van ontwikkelaars vraagt.

In welk opzicht onderscheidt de games-producent zich van andere software-vendors?
In de gameswereld bestaat het fenomeen upgrade niet. Wij komen bijvoorbeeld binnenkort met een nieuwe versie van Rollercoaster Tycoon. Als de consument die wil hebben, is er maar één oplossing: kopen.

Door die constante race gaan de ontwikkelingen snel. Komt er ooit een vertraging in?
Als je me die vraag twee jaar geleden gesteld had, had ik gezegd dat het nu wel wat langzamer zou gaan. Dat blijkt echter niet zo te zijn. Ik heb het idee dat de technologische ontwikkelingen nog wel een tijdje in dit tempo zullen doorgaan. Op dit moment willen mensen allemaal een flatscreen en de plasmaschermen zijn ook in opmars.

Wat zou je verkopen als je reseller was? Vast geen hardware, want de marges daarop zijn zo laag...
De computerreseller klaagt al zolang als ik me kan herinneren over de slechte marges op hardware. Op software valt meer marge te maken, maar ik weet niet of ik me daarop zou toeleggen. Twee jaar geleden was dat makkelijker. Je moet je als reseller volgens mij absoluut ergens op focussen, misschien op netwerken of communicatie. Niet op internet, denk ik. Volgens mij zijn de bedrijven met het meeste succes de middelgrote resellers die hun kostenstructuur op orde hebben. Een totaalpakket bieden is heel belangrijk. En je moet ook weleens nee durven zeggen als een klant iets van je vraagt waar je niet goed in bent.

In november 2000 bleek uit alles dat je een nogal onrustig mannetje bent. Is dat nog steeds zo?
Ik heb nog steeds een hekel aan oeverloos vergaderen, maar ik zit wel elke week een keer met mijn managers om de tafel. Misschien ben ik met de jaren wel wat geduldiger geworden, maar ik vind nog steeds: liever wel een beslissing dan geen beslissing.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/92712). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.