Managed hosting door True

CRN nummer 1, 16-Januari-2003

PDA’s als paard van Troje

 

In het huidige kwartaal ‘debuteren’ zowel NEC, Toshiba als Fujitsu Siemens met een PDA. De leveranciers vrezen niet dat dit zal leiden tot een prijzenoorlog. De handhelds zijn de database- en agendafuncties van Palm ontstegen en worden hierdoor makkelijker geïntegreerd in bedrijfsnetwerken.

De nieuwste versie van Microsoft’s PocketPC-software en de mobiele processoren van Intel hebben in de PDA-wereld een zelfde revolutie teweeggebracht als Windows 95 en de eerste Pentium-chip in de desktop-markt. Inspelend op de verwachting dat veel meer softwareontwikkelaars nieuwe en bestaande producten gereed maken voor de PDA, bestormen leveranciers de handheld-markt.
Fujitsu Siemens presenteerde twee weken geleden haar eerste product voor de handheld-markt: de Pocket LOOX. Mark van der Net, business development manager handheld computing, zat in het team dat het product ontwikkelde voor Fujitsu Siemens. ‘We zetten de PDA als een oplossing in de markt en richten ons daarom via system integrators op het bedrijfsleven. Daarbij kun je denken aan zowel horizontale als verticale oplossingen, bijvoorbeeld koppelingen met een ERP-systeem. Bovendien is het apparaat modulair opgebouwd. Er zijn add-ons voor het lezen van barcodes, voor Bluetooth-verbindingen en meerdere opties.’
Van der Net wijst op een rapport van marktonderzoeker IDC, die berekend heeft dat de toenemende behoefte aan mobiliteit ertoe zal leiden dat er in 2005 60 miljoen mobile devices verkocht zullen worden. Momenteel zijn er dat 12 miljoen. Het onderzoeksbureau verwacht dat de desktop-markt in dezelfde periode nagenoeg stabiel zal blijven, met 20 miljoen desktop-pc’s. ‘Daarom willen we de mobiliteit van de gebruiker ondersteunen,’ aldus de manager. ‘Aangepast aan de wensen, maar ook aan de bedrijfsomgeving. Het Windows-platform maakt dat makkelijker, evenals de uitbreidbaarheid.’
Vrijheid
Eén van de andere loten aan de snel groeiende PDA-boom is Toshiba. Toshiba lanceerde in april haar eerste PDA en kwam in juni met een nieuwe en meer uitgebreide versie. De Digital Media-divisie is verantwoordelijk voor de PDA’s. Het credo van deze divisie is: ‘choose freedom’, waarmee Toshiba aangeeft dat ze zich richt op alles wat vrijheid geeft; de combinatie van mobiel en draadloos dus. Daarbij gaat het niet uitsluitend om Pocket PC’s, maar ook om notebooks en de voor augustus 2002 aangekondigde i-mode telefoons. Toshiba maakt zelfs servers met geïntegreerde wireless technologie, dit om aan te geven hoeveel belang zij hecht aan mobiele oplossingen.
Volgens Martin Middelkoop, product manager computer systems bij Toshiba, zijn er twee duidelijke redenen waarom PDA’s momenteel als paddestoelen uit de grond schieten: ‘De nieuwe besturingssystemen van Microsoft en de snelle processoren van Intel maken het mogelijk krachtige PDA’s te maken. Voor Toshiba was het een logische stap in het kader van onze mobiele strategie. We hebben een sterke positie in de notebook-markt en PDA’s zijn inmiddels de status van opgevoerde agenda ontstegen.’

Lees verder in CRN

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/92574). © Jaarbeurs IT Media.

?

 
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste resellernieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×


Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.