Managed hosting door True

"‘We hebben allemaal toner in ons bloed’"

CRN nummer 2, 06-Februari-2003

 

In 2000 bundelden printerfabrikant Kyocera en copierproducent Mita hun krachten. Hoewel Mita de financieel zwakkere was, werd haar Nederlandse directeur Andy van der Meijs als general manager in Nederland de hoogste man in de nieuwe organisatie. Van der Meijs werkt inmiddels 29 jaar in de copier-branche.

Kantoor: De burelen van KyoceraMita, alsmede een groot pakhuis, bevinden zich in Hoofddorp, in het oude pand van Mita. Het kantoor van Van der Meijs oogt redelijk sober.

Je maakte, sinds 1973, drie recessies mee...
...en dan pas valt de regelmaat op. De eerste was in 1980/1981, de tweede in 1991/1992 en de derde dus nu. Voor de Mita-organisatie was de recessie van 1991 niet bedreigend, we waren toen net gestart in Nederland en beleefden een onstuimige groei. Pas in 1996 concludeerden we, terugkijkend, dat sprake was geweest van een recessie. Ik verwacht ook niet dat we het nu heel moeilijk krijgen.

Je begon in de jaren 70, toen het begrip IT nog niet bestond.
Ik heb achttien jaar gewerkt voor Remidex, een importeur van onder meer Xerox, Mita en Casio. De organisatie kende een tweeledige verkoopstrategie: direct en via het retailkanaal. Omdat ik me vanaf 1977 met die laatste tak ging bezighouden, weet ik wat wederverkopers belangrijk vinden. Je moet resellers de gelegenheid geven geld te verdienen en je moet als fabrikant zorgen voor een goede productmix.

Je deed bij Remidex al zaken met Mita, was dat hun enige aanwezigheid in Nederland?
Ja, dat is de reden dat ik in 1991, toen Mita een Nederlandse vestiging opende, vrij gemakkelijk en in goed overleg met Remidex, de overstap kon maken.

Wat is er, vanuit het perspectief van de vendor, veranderd in het kanaal?
Tot 1998 was de situatie in de vakhandel vrij stabiel. Resellers konden rekenen op goede marges en genoeg vraag. Vanaf 1998 zette de digitalisering ook in de copier sector in. Dat vereiste meer kennis van de wederverkoper, daarin moest geĆÆnvesteerd worden. Tot dat moment kwamen eindgebruikers wel naar de showroom, nu moet de markt veel actiever bewerkt worden. Wij springen daarop in doordat we eigen trainers in dienst hebben, die zowel technische- als commerciĆ«le cursussen aanbieden.

KyoceraMita groeit nog steeds, in hoeverre is die groei autonoom?
De markt voor copiers krimpt en de printermarkt is in het monochrome segment ook niet heel gezond, dus onze groei gaat ten koste van de concurrenten. Onze groeidoelstelling is overigens erg ambitieus: we willen in de komende twee jaar onze omzet verdubbelen.

Je stelde dat de copier minder gewild wordt, wanneer werden de spelers in deze branche nerveus?
In 1997, toen de digitalisering van de kopieermachine werd doorgevoerd, werd duidelijk dat er iets ging veranderen. Mita maakte zelf wel printers, maar toch was het goed dat we na de overname een veel breder portfolio kunnen aanbieden.

Toen werd nog vrij stellig het papierloze kantoor voorspeld.
Ik zie het papierloze kantoor voorlopig niet komen. Je ziet wel een verschuiving in het papiergebruik. Vroeger maakte je een mooie print en ging daarmee naar de kopieermachine. E-mail en internet hebben geleid tot meer prints. Dat is overigens ook afhankelijk van de leeftijd van de gebruiker. Ik print bijna al mijn mail, maar de jongeren doen dat al niet meer.

Wat betekende de overname van Mita door Kyocera voor de organisatie in Nederland?
We kregen te maken met nieuwe producten, nieuwe distributeurs, nieuwe resellers en intern met nieuw personeel. Dat waren vooral mensen uit de IT, wellicht toch wat jonger en meer marketinggedreven. Kyocera straalt ook een zekere spiritualiteit uit, een Japanse filosofie. Iedere werknemer die hier begint krijgt een boekje met filosofische mijmeringen van onze oprichter. Niet om uit het hoofd te leren, maar omdat je er soms iets aan hebt.

Lees verder in CRN

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/92562). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×