Arjen Berendsen (33) is sinds een jaar managing director van Easynet in Nederland. Berendsen is een jonge hond die vooral op zoek is naar dynamiek en Easynet beweegt zich als ISP op het grensvlak tussen IT en telecom. Genoeg dynamiek dus.
Kantoor: Easynet Nederland huist in een pittoresk bedrijvenpark in Hoofddorp, met voor de deur een anti-parkeerblok waar je in een handomdraai de voorspoiler op kapot rijdt. Het kantoor van Arjen Berendsen ligt op de derde verdieping en is voorzien van een bureau en een vergadertafel.
Hoe kwam je in de ICT terecht?
Ik ben begonnen als advocaat bij Nauta Dutilh Advocaten in Amsterdam. Commercieel als ik ben, wilde ik meer dynamiek dan het staren naar contracten. Je zou zeggen dat zoiets tijdens je studie al naar boven komt, maar ik heb een brede interesse. Daar voldoet de studie rechten prima aan. Ik studeerde rechten in Rotterdam.
Amsterdam, Rotterdam…Gisteren werd Ajax landskampioen. Ben je blij of verdrietig?
Ik heb alleen maar gestudeerd in Rotterdam. Ik ben blij.
Dus je wilde geen advocaat worden?
De studie was prima, maar een baan als advocaat ambieerde ik niet. Ik ben daarom in 1995 bij Xantic gaan werken, een vrij zelfstandig onderdeel van KPN, waar ik bijgedragen heb aan de opbouw van de internationale distributienetwerken in de satellietmarkt.
Telefoneren op de Zuidpool?
Precies! Alhoewel het daar juist wat moeizaam is omdat die satellieten ter hoogte van de evenaar hangen. Het ging ook niet alleen om bellen, maar ook om bijvoorbeeld telex en fax via de satelliet.
Ik was bij Xantic verantwoordelijk voor de Duitse markt, omdat daar heel veel gebeurde.
Satellietcommunicatie en de Duitse markt. Ik kan me er geen voorstelling van maken.
Het draait in de IT allemaal om bedrijfsprocessen. Ik was bij Xantic vooral gericht op de maritieme markt. Grote reders die vanwege nieuwe regelgeving de schepen aan hun LAN moesten koppelen. Daarbij zijn communicatie en software van essentieel belang, maar vooral ook de onderliggende processen. Verder werkte ik met de Russische spoorwegen. Die raakten in dat grote land nog wel eens een trein kwijt. Satellietcommunicatie met behulp van GPS kan dan uitkomst bieden. E-mail kwam ook op in die tijd. Ik had toen wel door dat internet het helemaal ging worden.
Dus?
Toen ben ik me bij KPN met de ontwikkeling van internet gaan bemoeien, voornamelijk met hosting. Wij moesten namelijk ‘value added services’ gaan verzorgen. Daar moet je mee oppassen, want dat betekent eigenlijk dat je niet precies weet wat je wil doen. Het is een misvatting om te denken dat alles wat zich hoger in de waardeketen bevindt ook beter is. Je moet natuurlijk je core-business ook goed doen. Wij bedachten toen dat hosting voor de zakelijke markt de gewenste value added service was, en dat bleek een juiste keuze.
Nieuwe technologiën staan altijd garant voor problemen.
Dat is inderdaad vaak de grootste teleurstelling van de consument. Het duurt altijd veel langer dan verwacht. Storage, VoIP, het wordt allemaal echt wel wat, maar nu nog niet.
Heb je eigenlijk nog wel wat aan je studie?
Zeker! Je leert goed analyseren. Ik vind het niet leuk om uitgebreid in contracten te duiken, maar dat moet nu eenmaal. Arbeidsovereenkomsten, leveranciers, algemene voorwaarden, disputen: ik kijk er allemaal eerst even zelf naar.
Easynet is steeds meer bezig met het kanaal.
Dat klopt. We hebben sinds kort ook een channel manager. Directe verkoop lijkt qua marge misschien interessant, maar veel van onze klanten kopen toch liever via hun vertrouwde reseller bij ons. Dat kan een system integrator zijn, maar ook een PABX-leverancier of een consultant.
Waarom willen die klanten niet
direct kopen?
Er zijn verschillende redenen. De belangrijkste is dat ze niet willen dat wij zelf de oplossing gaan verzinnen. Ze hebben dan liever een onafhankelijke partij die dat voor hen doet. Daarnaast zie je dat het in de praktijk steeds vaker voorkomt dat wij samen met een partner bij een klant zitten. Maar ook dan gebeurt het wel dat er nog een derde partij wordt ingeschakeld, bijvoorbeeld als er behoefte is aan specifieke kennis.
Lees verder in CRN