We roepen het al jaren: IT en telecom groeien naar elkaar toe. Maar is dat wel zo? Stappen klanten van traditionele resellers over naar telecomaanbieders als het om data-apparatuur gaat? Verbreekt de MKB-er het contact met KPN ten gunste van een VAR als hij ADSL wil kopen? CRN peilde de stemming in het kanaal.
We begonnen de belronde bij Leon Bosch van distributeur MCC. Hij was het die in een vorige telecomspecial benadrukte dat telecom en IT steeds meer gaan samenwerken. Bosch nu: ‘Er zijn helaas nog niet zo veel voorbeelden van een werkelijke convergentie. Dat ligt niet aan de hardwareaanbieders, want er komen echt steeds meer mooie oplossingen die voice en data integreren. Het probleem is echter dat niemand het oppakt.’ Volgens Bosch, die zich met name bezighoudt met mobiele vormen van telecom, wordt er wel veel over het fenomeen nagedacht, maar leidt dit nog niet tot concrete projecten.
Deze observatie wordt voor een groot deel onderschreven door Eric van Uden, sales manager in Nederland van het Duitse AVM, fabrikant van een uitgebreide reeks oplossingen op het gebied van onder meer ISDN en ADSL. Hoewel Van Uden begint met de constatering dat er ‘inderdaad een zekere convergentie zichtbaar is in bepaalde deelgebieden’, moet hij er toch meteen aan toevoegen dat data- en telecom op veel gebieden nog steeds twee verschillende afdelingen zijn. ‘Het verst is de convergentie bij de telefooncentrales,’ meent Van Uden. ‘Alle moderne PBX-centrales zijn geschikt voor Ethernet en ook CTI zit er standaard in.’
Aan de hardware zal een geslaagde implementatie binnen het netwerk niet liggen, daarover zijn beide heren het eens. ‘Wél is het nodig dat de system integrator die gespecialiseerd is in telefooncentrales zich omschoolt en weet hoe hij de PBX in een datanetwerk kan laten functioneren. Hij moet simpel gezegd weten hoe
routers en switches werken,’ waarschuwt Van Uden.
Kleine stap
Van een PBX-centrale die in het netwerk gehangen kan worden is de stap naar
voice over IP klein, althans zo lijkt het. Van Uden: ‘We roepen allemaal al jaren dat VoIP komt en dat het groot wordt. Ik zeg al die jaren al: “De techniek is fantastisch, maar voor wie is het zinvol? Wie gaat dit kopen?”’ Van Uden ontkracht in één adem een veel gebruikt argument van de voorstanders van VoIP: de veel geringere telefoonkosten. ‘Interlokaal bellen kost haast niets meer in Nederland. Het grote voordeel moet dus behaald worden in het internationale telefoonverkeer. Dan praat je, gezien de investeringen die het uitrollen van VoIP met zich meebrengt voor een organisatie, wel over multinationals. Daar hebben we er maar een stuk of tien van in Nederland.’ Kleinere bedrijven, die nauwelijks zullen besparen door het gebruik van VoIP, zullen er niet zo snel aan beginnen.
Volgens Van Uden ontbrak het lange tijd aan een duidelijke standaard en vluchtten te veel fabrikanten in proprietary oplossingen. ‘Dat wordt overigens beter, zoals de apparatuur van Siemens bewijst.’
Wel kan Van Uden zich voorstellen dat meer mensen gaan bellen via ADSL, voice over ADSL dus. ‘Dat vinden we dan weer vooral terug in de thuissector, dus aan de andere kant van het spectrum.’ Een hoge vlucht neemt deze vorm van communiceren nog niet, doordat nog er steeds een gateway nodig is naar het vaste net. ‘Er is een Amerikaanse onderneming die dat aanbiedt, maar dan word je steeds onderbroken door reclame. Daar zit ook geen mens op te wachten.’ Ook in dit geval kan het systeem overigens eenvoudig worden uitgebreid met CTI, zodat bijvoorbeeld meteen de klantgegevens van iemand die belt op het scherm verschijnen.
Ook Jack Ahlers van ISDN-Benelux verwacht veel van ISDN over IP. De distributeur voert Agfeo, een telefooncentrale die van deze techniek gebruik maakt. ‘Het maakt communicatie mogelijk over het vaste net, maar ook draadloos of zelfs in combinatie met ADSL.’
Van Uden sluit het hoofdstukje ‘voice-over’ af met de verzuchting: ‘Als alles werkt, is het prachtig, maar de uitgangspositie is nog niet ideaal´.´
Lees verder in CRN