OFB Software, dat voorraden en prijzen van distributeurs online inzichtelijk maakt voor resellers, gebruikt ongevraagd logo’s van distributeurs op haar marketingmateriaal. Hierdoor wekt het bedrijf onterecht de indruk dat de distributeurs achter het product staan.
OFB Software levert computerdealers een applicatie voor product- en prijsbeheer. Het programma beheert interne bedrijfsprocessen, exclusief de financiële administratie. Resellers kunnen met de software informatie van distributeurs inlezen in de eigen databases, vergelijken en direct omzetten in orders.
De leverancier noemt in haar marketingmateriaal twintig distributeurs. Navraag deed echter veertig wenkbrauwen rijzen in distributieland. Het blijkt dat niemand op de hoogte was van het feit dat de logo’s door OFB gebruikt worden. ‘Het is misleidende reclame,’ zegt René Lammers, algemeen directeur van Quote Components, die bij toeval tegen OFB Software aan liep op de Dealer Info Dag. ‘Het irriteert mij dat ze potentiële klanten de indruk geven dat we samenwerken.’
De applicatie van OFB wordt in de pers vergeleken met het gefaalde initiatief van Hyporium, dat in 2000 Hyperchannel, een online marktplaats voor resellers en distributeurs, aankondigde. Hyperchannel ging roemloos ten onder voor het gelanceerd werd. Volgens Hans Struwe, directeur van Hastec, kan ook OFB Software onmogelijk voor resellers prijzen en producten van distributeurs online vergelijken. ‘Er is te veel variatie in de prijzen. Er kunnen aanbiedingen zijn, componenten en supplies worden soms gebundeld met de hardware en veel resellers krijgen speciale prijzen van distributeurs.’
Lees verder in CRN