Het was anderhalf jaar geleden een primeur van CRN: Jos Beernink werd directeur van Tech Data, als opvolger van Gerrit Bonnema. Het was voor Beernink (36) de kroon op een carrière die negen jaar geleden bij de distributeur begon.
Even terug naar november 2000. Was het voor jou ook een hectische periode?
Zeker. Mijn vrouw en ik hadden net besloten naar Amerika te gaan om daar voor Tech Data te werken. Ik was een week in Amerika geweest, had een optie op een huis, toen zich de veranderingen binnen de Benelux-organisatie voordeden. Toen ben ik redelijk dringend verzocht hier te blijven, in verband met de continuïteit. Het zou niet goed geweest zijn als we beiden weg waren gegaan.
Wat trok je aan in de US?
De branche is en blijft US-driven. Het leek me mooi daar een tijd te werken.
Wat zou je in Amerika zijn gaan doen?
Ik zou daar de eindverantwoordelijke zijn geworden voor alle pc business units, nog altijd de belangrijkste divisie van Tech Data.
Nog één keer terug naar 2000.
Greame Watt, president Tech Data
Europe, zei toen dat de service levels omhoog moesten.
En dat is gelukt! Het waren inderdaad roerige tijden: we hadden in Nederland net een SAP-implementatie achter de rug, we zaten zo gezegd nog in de naweeën, toen besloten werd de hele Benelux te gaan bedienen. Dat was op dat moment teveel voor de organisatie. Het voelde alsof je na de 100 meter sprint nog eens 500 meter moest gaan rennen.
Je maakte eind vorig jaar een zwaar auto-ongeluk mee. Gaf het thuis zitten je de gelegenheid met een helikopterview naar Tech Data en de markt te kijken?
Ja en nee. De rust was namelijk nogal betrekkelijk, want zodra ik uit het ziekenhuis kwam, ben ik mensen, vendors, klanten en collega's, thuis gaan ontvangen. Toch zijn er meer dan anders wel momenten geweest waarop ik naar de markt als geheel gekeken heb.
Wat viel je op?
Natuurlijk stelde ik mezelf dezelfde vraag als iedereen in deze branche: waarom gaat het ineens minder? Wij spreken eigenlijk nooit eindgebruikers. Nu had ik wat meer tijd naar
om de consumenten te kijken en constateerde toch een behoorlijke IT-moeheid. En het probleem is dat de IT-branche zichzelf met dat probleem heeft opgezadeld. Niet alleen door hypes te creëren, want daarmee is op zich niets mis, je kunt er immers goede zaken door doen, maar door zich veel te afhankelijk te maken van die hypes. Als zo'n periode dan ten einde loopt, ben je volledig out of business. Dat is wat we nu om ons heen zien.
Je doelt op de dotcom hype.
En op het zwaar overschatte millenniumprobleem en op alle mensen die roepen dat je 'nu' met e-business moet beginnen om te overleven, zonder dat wordt nagegaan of bepaalde investeringen nu echt wel nodig zijn. Te veel investeringen in ICT-oplossingen hebben veel te weinig rendement opgeleverd voor de eindgebruikers.
Lees verder in CRN