Managed hosting door True

‘Denk na over the Next Normal’

Onder Vuur: Robert Jan Dullaart, channeldirecteur Benelux bij Veeam

 

Robert Jan Dullaart

Na eerst bij NetApp en Cohesity te hebben gewerkt, is Robert Jan Dullaart vanaf februari dit jaar werkzaam als channeldirecteur bij Veeam. Wie is deze channel-man en wat drijft hem? Channelweb neemt hem onder vuur.

Als kind van een Philips-expat woonde je van je vierde tot je veertiende in het buitenland, vijf jaar in Spanje en vijf jaar in Italië. Je spreekt hierdoor veel talen: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans en ook een beetje Spaans en Duits. In hoeverre helpt deze talenkennis je bij je werk?
‘Aangezien ik een Benelux-rol heb helpt het zeker bij het Franstalige deel van België, medewerkers waarderen het zeer als je de moeite neemt om ze in het Frans aan te spreken. Naast taal helpt het ook als je de cultuur begrijpt. Zuid-Europa kent in het zakendoen toch een wat meer affectieve cultuur waarin indirect en impliciet gecommuniceerd wordt.’

Na je terugkeer in Nederland vervulde je na de middelbare school de militaire dienst op het SROKI (School Reserve Officieren Kader Infanterie) in Ermelo. Je geeft aan dat je hier een ijzeren discipline aan hebt overgehouden. Hoe komt dit terug in je huidige rol?
‘Discipline of eigenlijk zelfdiscipline is tegenwicht kunnen bieden aan dat stemmetje in je hoofd dat zegt: blijf nog maar even lekker liggen of de deadline is pas volgende week dus je hebt nog tijd zat. Het inbouwen van routines: opstaan, sporten, e-mails en dan je eerste afspraak helpt en doet je beseffen dat je ontzettend gemotiveerd kunt zijn om succes te hebben, maar dat discipline in je voorbereiding allesbepalend is voor dat succes. Toegepast in de praktijk: bereid altijd je afspraken extreem goed voor, hoe ervaren je ook bent.’

Je studeerde commerciële economie en kwam, ondanks dat je naar eigen zeggen weinig met it had, bij HP terecht. Je geeft aan dat met name de snelheid, innovatie, het in aanraking komen met verschillende sectoren en de invloed van it je aanspreekt. Zijn er ook zaken rond it waar je kritischer over bent?
‘Ik ben kritisch over het gebrek aan diversiteit in de tech-industrie. Daar verandering in brengen lukt alleen als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt, van het management tot aan de werkvloer, van de ondernemers die een startup beginnen tot de investeerders in die startups.’

Je noemt als belangrijke vaardigheden die je bezit motiveren en teambuilding. Hoe kunnen andere channeldirecteuren dit het beste aanpakken in coronatijden?
‘We praten nu allemaal over de ‘New Normal’ maar volgens mij is het nu de tijd voor managers om na te gaan denken over de 'Next Normal'. De digitale transformatie vindt versneld plaats met online vergaderen, leren, doktersadvies, uitbreiding in e-commerce gecombineerd met het feit dat werknemers vanuit huis uitstekend presteren en dat nieuwe klanten je oplossing kopen zonder je ooit live ontmoet te hebben. Het is ondenkbaar dat dit straks allemaal teruggedraaid gaat worden en dat werknemers weer permanent op kantoor gaan zitten. Daar gaan zeker kritische vragen over komen aan managers.’

Je hebt in je carrière bij verschillende it-bedrijven gewerkt. Welk bedrijf staat er nog op je ‘verlanglijstje’?
'SpaceX, onderdeel te zijn van het ultieme doel: de kolonisatie van Mars lijkt mij een geweldige ervaring.'

Wie is je grote voorbeeld?
‘Dat zijn er twee. De eerste is Jach Welch, voormalig ceo van General Electric (GE) en verantwoordelijk voor het uitbouwen van het bedrijf naar een wereldwijd conglomeraat van bedrijven. Zijn leiderschap was gebaseerd op drie factoren: kies altijd de juiste mensen, wees oprecht en ontzettend nieuwsgierig.’ Als tweede voorbeeld noemt Dullaart Carly Fiorina, voormalig ceo van HP en de eerste vrouwelijke ceo van een Fortune 50-bedrijf die daarmee het ‘glazen plafond’ volgens hem met een enorme knal doorbrak.

Tot slot. Wat zijn je grootste teleurstelling en triomf geweest?
‘Teleurstelling is een groot woord, meer een ‘what if’ als ik eind jaren negentig was ingegaan op een baantje bij een nieuw online reisbureau genaamd Booking.com. Grootste triomf is dat ik achttien jaar geleden, toen ik mijn huidige vriendin op haar laatste vakantiedag in Barcelona ontmoette, meteen heb gevraagd of ze het weekend erop zin had in een etentje in Parijs.’

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/7082282). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Vacatures ICT-branche

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.